تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1397
متیلاسیون DNA نقش کلیدی را در تمایز سلول های بنیادی بازی می کند

  متیلاسیون DNA نقش کلیدی را در تمایز سلول های بنیادی بازی می کند

محققین و پزشکان در Northwestern کشف کرده اند که چگونه فرایند متیلاسیون DNA، تکوین نورون های حرکتی طناب نخاعی را تنظیم می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، متیلاسیون DNA، یک مکانیسم اپی ژنتیکی است که تعیین می کند که یک ژن بیان شود یا خیر، و سلول های بنیادی را برای تبدیل شدن از حالت بنیادینه به سلول های تخصص یافته هدایت می کند. نورون های حرکتی نیز، سلول های عصبی بسیار تخصص یافته ای هستند که سیستم عصبی مرکزی را به عضلات مرتبط می سازند و در بیماری اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک(AlS) تخریب می شوند. مشاهده الگوهای متیلاسیون DNA در همه بیماران مبتلا به ALS نشان داده است که آن ها در همه جا وجود دارند. آیا این متیلاسیون یکی از دلایل بیماری است یا خود حاصل بیماری است؟

برای پاسخ به این سوال، محققین از تکنولوژی های توالی یابی RNA و تکنولوژی ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 برای ایجاد مجموعه ای از سلول های بنیادی استفاده کردند که هر کدام فاقد آنزیم های مختلف شروع کننده متیلاسیون DNA بودند. بعد از آنالیز سلول های بنیادی به همراه پیش سازهای عصبی در حال تمایز و جمعیت نورون های حرکتی، دکتر آلبرتو اورتگا و همکارانش به این نتیجه رسیدند که آنزیم DNMT3A، متیلاسیون DNA را شروع می کنند که آن هم به نوبه خود فاکتورهای رونویسی کلیدی را سرکوب کرده و یا مرتبا فعال می کنند که منجر به تمایز کنترل شده تمایز سلول های بنیادی به نورون های حرکتی طناب نخاعی می شود. این متیلاسیون DNA، بیان ژن و هویت سلول ها را کنترل می کند. با گذار سلول های بنیادی از پیش سازهای اولیه به پیش سازهای متعهد شده و در نهایت نورون های تکوین یافته، متیلاسیون DNA اجازه القا یا سرکوب فاکتورهای رونویسی کلیدی را می دهد. در عوض، این فاکتورهای رونویسی عملکرد و تخصصی شدن سلول ها را کنترل می کنند. این مطالعه به خوبی اهمیت اپی ژنتیک را در کنترل مراحل مختلف تکوین سیستم عصبی مرکزی انسانی از طریق تنظیم سطح بیان فاکتورهای رونویسی نشان داده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه