تاریخ انتشار: شنبه 29 اردیبهشت 1397
تولید اطلس ژنوم انسانی با استفاده از سلول های بنیادی

  تولید اطلس ژنوم انسانی با استفاده از سلول های بنیادی

محققین دانشگاه Hebrew با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ویرایش ژنوم و سلول های بنیادی جنینی انسانی، اطلسی از ژنوم انسانی را تولید کرده اند که نقشی که ژن های ما در سلامتی و بیماری بازی می کنند، را نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، سلول های بنیادی جنینی منبع منحصربفردی از سلول های بنیادی هستند که قادرند به انواع مختلف سلول های بالغ بدن تبدیل شوند. ذات پرتوان این سلول ها، آن ها را در کانون توجهات در زمینه طب بازساختی، مدل سازی و کشت داروها قرار داده است. به موازات کشف سلول های بنیادی جنینی انسانی، محققین پیشرفت های زیادی نیز در تکنولوژی های توالی یابی ژنوم داشته اند.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه Hebrew ابزار جدیدی را برای ترسیم عملکرد همه ژن های انسانی با استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسانی ارائه کرده اند. آن ها با تولید بیش از 180 هزار موتاسیون مجزا، همه ژن های انسانی را در ژنوم انسانی آنالیز کردند. برای تولید چنین طیف وسیعی از موتاسیون ها، محققین تکنولوژی CRISPR/Cas9 را با نوع جدیدی از سلول های بنیادی که اخیرا بوسیله همین محققین جداسازی شده اند ترکیب کردند. این نوع جدید سلول های بنیادی به جای داشتن دو نسخه ژنی از مادر و پدر، تنها یک نسخه از ژنوم انسانی را دارا هستند و این امر ویرایش ژنی را به دلیل این که تنها باید در یک نسخه از هر ژن موتاسیون ایجاد کرد، راحت تر است.

آن ها نشان داده اند که تقریبا 9 درصد همه ژن های موجود در ژنوم انسانی برای رشد و بقای سلول های بنیادی جنینی انسان ضروری هستند، در حالی که 5 درصد از آن ها رشد این سلول ها را واقعا محدود می کند. این امر آنالیز نقش ژن های مسئول همه بیماری های ارثی را در تکوین و رشد اولیه انسان را مقدور می سازد. علاوه براین، آن ها نشان داده اند که چگونه ژن های سرطان زا می توانند رشد جنین انسان را تحت تاثیر قرار دهند. این اطلس ژنی دیدگاه عملکردی جدیدی از نحوه مطالعه ژنوم مقدور می سازد و ابزاری را ارائه می دهد که می تواند نگرش ما در آنالیز و درمان سرطان و بیماری های ژنتیکی را تغییر دهد.

از دیگر دستاوردهای این مطالعه می تواند به شناسایی گروه کوچکی از ژن ها اشاره کرد که به طور منحصربفردی برای بقای سلول های بنیادی جنینی(نه سایر سلول ها) ضروری هستند. این ژن ها برای حفظ هویت سلول های بنیادی جنینی ضروری هستند و مانع از سرطانی شدن این سلول ها یا تبدیل آن ها به انواع سلول ها می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه