تاریخ انتشار: شنبه 29 اردیبهشت 1397
بستن راه فرار ملانوما

  بستن راه فرار ملانوما

گاهی برای فرار از درمان، ملانوما به یک مرحله قبلی از تمایز سلولی بر می گردد. پژوهشی جدید این فرایند را به طور دقیق تری بررسی کرده است و راه جالبی را برای بلوک کردن این راه فرار ملانوما ارائه کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، ملانوما علی رغم نادر بودن بسیار تهاجمی و کشنده است. این سرطان پوستی نرخ مرگ و میر و پراکنش بالایی دارد و متاسفانه در صورت جهش یافتن به درمان مقاومت نشان می دهند. با این که پیشرفت های اخیر در زمینه یمنی درمانی نرخ بقا و وضعیت بیماران مبتلا به شکل جهش یافته ملانوما را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است، اما هنوز هم نتایج کاملا امیدوار کننده نیست و خطر عود مجدد بیماری وجود دارد.

در مطالعه ای جدید محقیین دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس(UCLA) به بررسی دقیق تر تغییراتی پرداخته اند که در این سرطان اتفاق می افتد و منجر به فرار آن از درمان می شود. محققین به ارزیابی فرایند تمایز زدایی پرداختند که به موجب آن سلول های ملانومایی به یک مرحله اولیه تر از تکوین جنینی بر می گردند و بر مبنایی مرحله ای که در آن قرار دارند به چهار زیر نوع مختلف سلولی تبدیل می شوند. ملانوما از سلول های تولید کننده رنگدانه پوستی یا ملاتوسیت ها بوجود می آید. ارزیابی بیان ژن های سلول های ملانومایی نشان داد که سلول های ملانومایی طبق ژن هایی که در هر مرحله تمایزی شان فعال یا غیر فعال می شوند می توانند به این چهار زیر نوع تقسیم شوند. این سلول ها به نوعی مرگ سلولی حساس تر هستند. این نوع مرگ سلولی موسوم به ferroptosis می تواند بوسیله داروهای خاصی القا شود و به نوعی راه فرار ملانوما از درمان بسته می شود.

شناسایی آسیب پذیر بودن به ferroptosis می تواند کاربردهای درمانی بالایی داشته باشند و پلاستیسیتی تمایزی بالای سلول های ملانومایی را هدف قرار دهد و منجر به ایمنی درمانی های موثر و کارآمد برای این سرطان کشنده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه