تاریخ انتشار: یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
چرا ورزش می تواند برای قلب سودمند باشد؟

  چرا ورزش می تواند برای قلب سودمند باشد؟

پزشکان، سازمان های بهداشت و سلامت و جراحان همگی متفق القول بر این باورند که ورزش برای قلب مفید است اما دلیل این امر هنوز به درستی مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید روی موش، محققین دپارتمان سلول های بنیادی و طب بازساختی هاروارد(HSCRB) یکی از دلایل سودمند بودن ورزش برای قلب را کشت کرده اند: ورزش می تواند هم تحت شرایط طبیعی و هم بعد از حملات قلبی، قلب را برای تولید سلول های عضلانی جدید تحریک کند.

قلب انسان توانایی خودترمیمی نسبتا پایینی دارد. بالغین جوان می توانند حدود یک درصد سلول های قلبی شان را سالانه بسازند و این نرخ با افزایش سن کاهش می یابد. با توجه به از دست رفتن سلول های قلبی به دلیل نارسایی قلب، مداخلاتی که تشکیل سلول های قلبی جدید را داشته باشند، پتانسیل مهار نارسایی قلبی را دارند. یکی از مداخلات درمانی ارزان و بی خطر می تواند ورزش باشد.

برای تست اثرات ورزش، محققین تردمیلی را برای گروهی از موش های سالم استفاده کردند و این موش ها روزانه حدود 5 کیلومتر روی این تردمیل می دویدند. گروهی دیگر از موش های سالم نیز بدون ورزش و به صورت ساکن بودند. برای اندازه گیری بازسازی قلب در موش، محققین از ماده شیمی نشان دار شده استفاده کردند که به درون DNAی سلول های جدید تلفیق می شود. با دنبال کردن DNA نشان دار شده عضلات قلبی، محققین توانستند جایی که سلول های جدید تولید می شوند، مشاهده کنند. محققین مشاهده کردند که ورزش کردن موجب می شود که در قلب موش ها چهار و نیم برابر موش های بدون ورزش، سلول های قلبی جدیدی را تولید شود. در بخش دیگری از مطالعه نیز محققین از موش های مدل شده برای حملات قلبی استفاده کرده و آن ها را مورد تیمار ورزشی قرار دادند. نتایج نشان داد که میزان تولید سلول های جدید قلبی در این موش ها افزایش پیدا کرد و به همین دلیل اندازه ناحیه انفارکته کاهش یافته و عملکرد قلبی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. این مطالعه نشان می دهد که ورزش می تواند با تحریک تولید سلول های قلبی جدید عملکرد قلبی را در شرایط طبیعی یا بعد از حملات قلبی بهبود ببخشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه