تاریخ انتشار: یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
شناسایی موتاسیون ژنی مرتبط با شکل تهاجمی تومورهای مغزی

  شناسایی موتاسیون ژنی مرتبط با شکل تهاجمی تومورهای مغزی

محققین در انستیتو علوم هند(IISc) یک موتاسیون ژنی پیش از این ناشناخته را شناسایی کرده اند که با شکل بسیار تهاجمی از تومور مغزی به نام گلیوبلاستوما مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تومورهای گلیوبلاستومایی خیلی سریع رشد کرده و در مغز پراکنده می شوند و درمان آن ها بسیار مشکل است. حتی علی رغم پیشرفت های صورت گرفته در زمینه های درمانی، بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما نهایتا 15 تا 17 ماه بعد از تشخیص باقی می مانند. شناسایی تغییرات ژنتیکی که رشد و پراکنش سرطان را کنترل می کنند می تواند به اهداف درمانی و دارویی جدیدی را ارائه کند.

در این مطالعه جدید نیز محققین یک مسیر زیستی شامل پروتئین پیام رسان کلسی تونین را شناسایی کرده اند که رشد سلول های سرطانی را سرکوب می کند. زمانی که کلسی تونین به گیرنده اش  روی سطح سلول های سرطانی موسوم به CALCR متصل می شود، منجر به زنجیره ای از واکنش هایی می شود که مسیرهایی که به سلول ها اجازه رشد و پراکنش می دهند، را بلوک می کنند. بیمارانی که دارای موتاسیون در ژن کد کننده این گیرنده باشند، تومورهای تهاجمی تری دارند و در نتیجه طول عمر آن ها نیز کوتاه تر است.

کلسی تونین معمولا به عنوان دارویی برای مشکلات استخوانی استفاده می شود، اما تصور می شود که می توان از آن در ترکیب با درمان های موجب برای بیماران دارای نسخه طبیعی ژن گیرنده کلسی تونین یا CALCR استفاده کرد. این امر می تواند کارایی درمان و در نتیجه بقای بیماران را افزایش دهد. تست اثرات کلسی تونین روی سلول های بنیادی سرطانی مقاوم به درمان نیز، اثرات مهاری این ماده را نشان داد.

این مطالعه نشان می دهد کلسی تونین که معمولا از ماهی سالمون استخراج می شود و می توانند به زنان یائسه در داشتن قدرت استخوانی کمک کند، می تواند در مبارزه با تومورهای مغزی نیز موثر باشد و به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان ها مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه