تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 خرداد 1397
پروفایل کردن  ارگانوئیدها منجر به شناسایی درمان های جدید برای سرطان پانکراس می شود

  پروفایل کردن ارگانوئیدها منجر به شناسایی درمان های جدید برای سرطان پانکراس می شود

ارگانوئیدهای مشتق از بیماران که به صورت کره ای توخالی از سلول های مشتق از تومورها هستند می توانند به صورت سریع و صحیح پیش بینی کنند که بیماران مبتلا به سرطان پانکراس چگونه می توانند به طیف وسیع درمان ها پاسخ دهند و بدین ترتیب رسیدن به یک درمان یا دارو موثر برای این سرطان کشنده را تسهیل کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین بین المللی به سرپرستی دکتر دیوید تاوسون و همکارانش در آزمایشگاه کلد اسپرینگ هاربورگ سعی در تولید ارگانوئیدهای مشتق از تومورهای بیماران برای غربالگری سریع تر درمان ها و داروها برای بیماران مبتلا به سرطان پانکراس داشته اند.

سرطان  پانکراس، سرطانی کشنده است که تنها 8 درصد بیماران مبتلا به آن از زمان تشخیص می توانند به مدت پنج سال زنده بمانند. در حال حاضر درمان این بیماری شامل جراحی و برداشتن بافت سرطانی که آن هم برای 15 درصد بیماران مقدور می باشد زیرا پیشرفت سرطان آن قدر سریع است که خیلی سریع کل بافت را در بر می گیرد. این بیماران می توانند متحمل شیمی درمانی هم شوند اما به طور کلی پاسخ دهی بیماران به این درمان ها بسیار مشکل است و در نتیجه شناسایی سریع این بیماری و یافتن یک راهکار درمانی موثر از اولویت ها محسوب می شود. در حال حاضر، برای مطالعه این سرطان کشنده از بافت های مشتق از بیماران استفاده می شود که بدلیل این که مقدار آن ها کم است و کیفیت پایینی نیز دارند، معمولا مناسب نیستند. استفاده از رده های سلولی نامیرای پانکراسی و زنوگرافت ها(بافت مشتق از بیماران) نیز برای این کار مناسب نیست. استفاده از ارگانوئیدها می تواند ابزار مناسبی برای مطالعه ای بیماری باشد. این ارگانوئیدها خیلی سریع و ظرف مدت 6 هفته تولید می شوند و از آن جایی که از خود بیماران مشتق می شوند می توانند به خوبی پاسخ بیماران به درمان را پیش بینی کنند.

به این منظور دکتر تاوسون و همکارانش 66 ارگانوئید مشتق از نمونه های توموری آدنوکارسینومای مجاری پانکراسی(PDAC) را در مراحل مختلف بیماری تولید کردند. این محققین نشان دادند که ارگانوئیدها می توانند یک ابزار مناسب را برای تست داروها و غربالگری درمان ها ارائه دهند. به کمک این روش می توان ارگانوئیدهای مخصوص هر فرد در هر مرحله از بیماری را تولید کرده و آن ها را با درمان های فعلی مورد تایید FDA‌برای سایر سرطان ها یا برای داروهای آزمایشگاهی مختص سرطان پانکراسی تست نمود. تاوسون و همکرانش سطح RNA را در هر ارگانوئید ارزیابی کردند تا مشخصه های ژنی که حساسیت به پنج داروی شیمی درمانی که برای بیماران مبتلا به سرطان پانکراس استفاده می شود را تعیین کنند. سه مورد از این مشخصه ها به طور صحیح نشان داد که کدام بیماران به درمان ها پاسخ می دهند و مدت زمان بیشتری زنده می مانند. این مشخصه های ژنی بدست آمده از ارگانوئیدهای هر فرد، پزشکان را مقدور می سازد که داروی شیمی درمانی مناسب برای هر فرد را انتخاب کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه