تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 خرداد 1397
برخلاف یک باور قدیمی، میلین رشد نورون ها را در آسیب های نخاعی افزایش می دهد

  برخلاف یک باور قدیمی، میلین رشد نورون ها را در آسیب های نخاعی افزایش می دهد

بهبودی آسیب های نخاعی شدید بسیار مشکل است و اغلب منجر به ناتوانی یا فلجی دائم می شود. در سال های اخیر محققین بسیاری سعی داشته اند که از درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی به عنوان یک رویکرد بالقوه برای ترمیم و جایگزینی سلول های عصبی آسیب دیده استفاده کنند. اما در این میان مشکلاتی بر سر راه وجود داشته است که محققین یکی از آن ها را میلین پوشاننده اعصاب می دانند که موجب مهار رشد عصبی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه کالیفرنیا گزارش کرده اند که برخلاف تصور موجود، میلین رت بالغ در اصل فرا رشد آکسونی را در سلول های پیش ساز عصبی(NPCs) و سلول های بنیادی عصبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSC-NSCs) تحریک می کند. دکتر توزینسکی و همکارانش فرا رشد نوریتی سلول های پیش ساز عصبی و سلول های بنیادی عصبی را روی بستر میلینی درون پتری دیش مونیتور کردند. نوریت ها انشعاباتی از اجسام سلولی نورون ها هستند که می توانند دندریت یا آکسون باشند. در هر دو مورد، فرا رشد نوریتی روی بستر میلینی تا سه برابر افزایش یافت.

در بخش دیگر مطالعه، محققین از رت های مدل شده برای آسیب نخاعی استفاده کردند. آن ها دریافتند که سلول های پیش ساز رتی و iPSC-NSCهای انسانی که به جایگاه آسیب پیوند شدند، شمار زیادی آکسون را از طریق ماده سفید سیستم عصبی مرکزی(نه ماده خاکستری) گستراندند. این بخش مملو از میلین است. به عقیده دکتر توزینسکی و همکارانش مولکولی به نام Negr1 یک میانجی گر بالقوه بین آکسون و میلین است که اجازه رشد نوریت ها را می دهد. این مولکول در فرایندی دخیل است که به موجب آن سلول ها به سلول های مجاور می چسبند و برهمکنش می کنند.

فاکتورهای رشد نقش مهمی را طی تکوین جنینی و بویژه در رشد سریع نورون ها و قبل از این که میلین اثر مهاری اش را بر جای بگذارد، بازی می کنند. زمانی که محققین سلول های بنیادی عصبی را به جایگاه آسیب نخاعی پیوند کردند، این سلول ها ده ها هزار آکسون را به خارج از جایگاه آسیب و تا فاصله 50 میلی متری گستراندند. از طرف دیگر آکسون های بالغ زمانی که تحریک به رشد می شوند، صدها آکسون را تا یک میلی متری می گسترانند. این یافته نشان می دهد که چرا فرا رشد آکسونی سلول های بنیادی عصبی ایمپلنت شده بهتر از آکسون های بالغ آسیب دیده است. این یافته ها از ایجاد رویکردی که از سلول های پیش ساز عصبی و سلول های بنیادی مشتق از iPSCs برای درمان آسیب های نخاعی استفاده کند، حمایت می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه