تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 خرداد 1397
پیوند موفقیت آمیز سلول های پیش ساز عصبی به طناب نخاعی خوک ها بدون استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی

  پیوند موفقیت آمیز سلول های پیش ساز عصبی به طناب نخاعی خوک ها بدون استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی

یک مشکل اصلی استفاده از سلول های بنیادی عصبی مشتق از اهدا کننده های از نظر ژنتیکی مختلف، برای جایگزین بافت های آسیب دیده یا تخریب شده مانند آسیب نخاعی، رد این پیوند ها به دلیل واکنش ایمنی است که استفاده از داروها یا تکنیک های سرکوب کننده ایمنی را امری اجتناب ناپذیر می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای که اخیرا در Science Translational Medicineبه چاپ رسیده است، محققین دانشگاه کالیفرنیا گزارش کرده اند که توانسته اند سلول های پیش ساز عصبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) را به طناب نخاعی خوک های بالغ از نظر ژنتیکی مشابه پیوند کنند و از داروهای سرکوب کننده ایمنی نیز استفاده نکردند. سلول های پیوند شده به صورت طولانی مدت زنده ماند و عملکردی بودن تمایز یافته ای را نشان دادند و هیچ توموری نیز شکل نگرفت. هم چنین این محققین نشان دادند که همین سلول ها در خوک های بالغی که از نظر ژنتیکی متفاوت بودند، بعد از یک دوره کوتاه مدت استفاده از درمان های سرکوب کننده ایمنی، بعد از پیوند به طناب نخاعی آسیب دیده برای طولانی مدت زنده ماندند. برای تولید سلول های پیش ساز عصبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی، محققین سلول های پوست خوک ها را گرفته و آن ها را به سلول های iPS بازبرنامه ریزی کردند و در ادامه این سلول های بنیادی را به سلول های پیش ساز عصبی تمایز دادند. از آن جایی که این سلول ها از خود خوک های گیرنده پیوند، مشتق شده بودند بنابراین از نظر ژنتیکی مشابه بوده و نیازی به مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی در آن ها نبود. سلول های پیش ساز عصبی پیوند شده به ناحیه آسیب دیده نخاعی در این خوک ها، زنده مانده و به نورون ها و سلول های گلیالی پشتیبان تمایز یافت. نورون های حاصله، تا هفت ماه بعد از پیوند نیز از نظر عملکردی قابل تشخیص بودند.

 از آن جایی که برای رسیدن به یک ریکاوری کامل و اطمینان از موثر بودن درمان نیاز به یک دوره یک تا دو ساله است، حذف داروهای سرکوب کننده ایمنی می تواند شانس بهبودی موثر بیمارانی که متحمل پیوند با این سلول های پیش ساز عصبی مشتق از سلول های iPS شده اند را افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه