تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 خرداد 1397
کشف نقش یک ژن مرتبط با شیزوفرنی در تکوین مغز

  کشف نقش یک ژن مرتبط با شیزوفرنی در تکوین مغز

محققین 150 پروتئین را شناسایی کرده اند که روی فعالیت سلولی و تکوین مغز اثر می گذارند و می توانند در بروز اختلالات ذهنی مانند شیزوفرنی، اختلال دو قطبی و افسردگی نقش داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه برای اولین بار این مولکول ها که با پروتئین DISC1 مربوط به اختلالات ذهنی، مرتبط هستند، شناسایی شده اند. محققین در این مطالعه ابزاری متشکل از سلول های بنیادی را برای تعیین واکنش های شیمیایی که پروتئین ها برای اثر گذاری روی عملکرد سلول ها و رشد عصبی استفاده می کنند، طراحی کرده اند.

شیزوفرنی کمتر از یک درصد جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است و این امر منجر به بروز ناتوانی های ذهنی و حرکتی، خودکشی و مرگ زودرس در بین افراد جامعه شده است. ارتباط ژن DISC1 با شیزوفرنی حدود  20 سال پیش شناسایی شد. این ژن تکوین نورون ها و هم چنین نحوه بلوغ مغز را کنترل می کند. ژن DISC1، شبکه ای از سیگنال ها را بین سلول ها هدایت می کند که می توانند در بروز شیزوفرنی نقش داشته باشند. اشتباه در این واکنش های شیمیایی می تواند منجر به بروز شیزوفرنی شود.

محققین دانشگاه نیویورک با استفاده از سلول های بنیادی، تست هایی را انجام دادند که نحوه عملکرد و جایگاه عملکرد DISC1 را شبیه سازی می کردند. آن ها از تکنولوژی ویرایش ژن برای وارد کردن یک تگ مولکولی روی DISC1 استفاده کردند که به آن ها اجازه داد نقش این ژن در تکوین مغز و هم چنین پروتئین های مرتبط با آن را شناسایی کنند. درک پروتئین هایی که با DISC1 در سلول های مغزی برهمکنش می کنند، می تواند منجر به درک نحوه برهمکنش ریسک فاکتورهای بیماری روانی با عملکردهای مولکولی خاص شود. این کشف، محققین را قادر می سازد که فرایندهایی خاصی که منجر به تفاوت بین بیماران مبتلا به بیماری های روانی می شوند را شناسایی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه