تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 مرداد 1397
تشخیص تغییرات طناب نخاعی در بیماران مبتلا به MS توسط تکنیک MRI

  تشخیص تغییرات طناب نخاعی در بیماران مبتلا به MS توسط تکنیک MRI

مطالعه ی انجام گرفته در دانشکده پزشکی دانشگاه واندربیلت نشان داد تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می تواند مرحله ی خفته موجود در طناب نخاعی در بیماران مبتلا به MS را تشخیص دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای که نتیجه ی آن در ژورنال Brain به چاپ رسیده است، محققین از  MRI برای مطالعه بیماران مبتلا به MS استفاده کرده اند. نتایج بدست آمده منجر به یافتن راهی برای تعیین اثربخشی داروها حین دارو درمانی و درمان فیزیکی در زمانی که بیماری در مرحله ی بین دو حمله و در نتیجه غیرفعال می باشد، شده است. این مطالعه برای محققین می تواند عملکرد طناب نخاعی را در بسیاری از بیماری ها مشخص نماید. روش به کاررفته در این مطالعه یک روش غیرتهاجمی در سنجش عملکرد طناب نخاعی در حالت خفته ی بیماری MS می باشد.MS  یک بیماری مزمن، التهابی و پیش رونده است که به سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع و عصب بینایی حمله می کند و بیش از چهارصد هزار نفر را در ایالات متحده مبتلا نموده است. علائم این بیماری شامل ضعف، گیجی و بی خوابی، وجود مشکلات بینایی و از بین رفتن هماهنگی بین عضلات می باشد. مشکل اساسی درباره ی این بیماری آن است که زمان شروع آن مشخص نیست. این مطالعه پیشگامانه، استفاده از تکنیک MRI برای شناسایی فاز خفته (در ارتباطات عملکردی) در بین شبکه های مختلف سلول های عصبی طناب نخاعی را پیشنهاد می کند. پژوهشگران در این مطالعه از تکنیکی به نام تصویربرداری متضاد BOLD استفاده نمودند که می تواند نوسانات سیگنال های  مغناطیسی در هموگلوبین خون را (به عنوان یک ناقل اکسیژن به مغز و طناب نخاعی) شناسایی نماید. این کار بسیار مشکل است زیرا طناب نخاعی باریک است و تنها نیم اینچ قطر دارد و منطقه ی مورد نظر نزدیک به مناطقی همچون شش ها، عضلات قفسه سینه و در معرض ضربان دائمی قلب در سرخرگ کاروتید گردنی می باشد در نتیجه به راحتی نمی توان محل دقیق طناب نخاعی را یافت.

در سال 2014 ، همین تیم تحقیقاتی با استفاده از روش اسکن بوسیله ی MRI  با قدرت بالا (7تسلا) در افرادی که سالم بودند و بصورت داوطلبانه متقاضی شرکت در این پروژه ی تحقیقاتی بودند، توانستند سیگنال هایی را از محل ارتباط شبکه های عصبی در طناب نخاعی آن ها بیابند. مطالعات نشان داد استفاده از MRI  باقدرت 7 تسلا می تواند تفاوت های دقیقی را در مناطق ارتباطات عملکردی 22 بیمار با تکرارهای مجدد حمله های MS در مقایسه با افراد سالم به عنوان گروه کنترل حاضر درمطالعه بیابند. تفاوت ها در افرادی که دارای ناتوانی حرکتی نیز بودند با وضوح بیشتری قابل رویت بود. یک آسیب نخاعی باعث ایجاد آسیب های عصبی بسیاری می شود. اما این اولین بار است که محققین توانستند وجود یک آسیب را که باعث ایجاد تغییرات نرولوژیکی شده بود بوسیله ی یک روش غیرتهاجمی شناسایی نمایند. استفاده از این تکنولوژی هم چنین می تواند موثر بودن استفاده از یک دارو برای درمان را نیز بررسی نماید. درمان های فیزیکی و سایر درمان های تنها می تواند در کم کردن روند بیماری موثر باشد. مراکز درمانی کمی از MRI اسکنر 7 تسلا استفاده می نمایند. اکثر مراکز درمانی از دستگاه هایی با قدرت 3 تسلا استفاده می نمایند. پژوهشگران حاضر در این مطالعه بر این باورند که می توان از طریق دستگاه هایی با قدرت  3 تسلا نیز تفاوت بین نخاع یک فرد سالم و یک فرد مبتلا بهMS  را یافت. اگر نتایج حاصل از این مطالعه بر روی تعداد بیشتری از افراد بسط داده شود و جامعه ی آماری افراد مورد مطالعه افزایش یابد، شاید بتوان این روش را به عنوان راهی برای یافتن افراد مبتلا به MS یافت. هم چنین این روش می تواند کمک به پیگیری روند بازتوانی در افرادی که مبتلا به آسیب های نخاعی و یا افرادی که دچار آسیب نخاعی اند و تحت سلول درمانی بوسیله ی سلول های بنیادی قرار گرفته اند، باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه