تاریخ انتشار: شنبه 28 مهر 1397
سلول های بنیادی سرطانی از ژن های طبیعی در راه های غیر طبیعی استفاده می کنند!

  سلول های بنیادی سرطانی از ژن های طبیعی در راه های غیر طبیعی استفاده می کنند!

CDK1 پروتئینی طبیعی است که وجود آن موجب می شود که سلول ها وارد چرخه سلولی شوند و مولکول های MHC class I نیز مولکول هایی طبیعی هستند که روی سطح سلول ها وجود دارند و موجب شناسایی آن ها بوسیله سیستم ایمنی می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین مرکز سرطان دانشگاه کلرادو نشان داده اند که جمعیتی از سلول های سرطانی که بوسیله مولکول های MHC class I و CDK1 بالا مشخص می شوند، جمعیتی غیر طبیعی هستند. در واقع این جمعیت سلولی با MHC class I و CDK1 بالا، ممکن است در قلب بروز سرطان هایی مانند ملانوما، پانکراتیت و کولون قرار داشته باشند. این سلول ها در حقیقت همان سلول های بنیادی سرطانی هستند که به درمان هایی مانند شیمی درمانی مقاوم هستند و موجب عود مجدد سرطان می شوند.

این مطالعه با استفاده از نمونه های انسانی و جانوری نشان داده است که CDK1 به طور مستقیم با CDK1 برهمکنش می دهد. Sox2 فاکتور رونویسی است که به سلول های بنیادی جنینی و عصبی برای حفظ خودنوزایی شان کمک می کند. هم چنین مشخص شده است که Sox2 به عنوان مارکری برای سلول های بنیادی سرطانی نیز عمل می کند و در بروز بیش از 25 نوع سرطان مختلف دخالت دارد. برخلاف شناسایی آن به عنوان یک عامل سرطان زا، هدف قرار دادن Sox2 بسیار مشکل است. اما همان طور که گفته شد، مطالعه ای جدید نشان داد که CDK1 به طور مستقیم با CDK1 برهمکنش می دهد و سلول های سرطانی را به صورت بنیادی نگه می دارد.  به عقیده محققین با شناسایی CDK1 به عنوان یک پروتئین مکمل برای Sox2، می توان از آن به عنوان یک راهکار برای مهار Sox2 و مقابله با سرطان استفاده کردند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه