تاریخ انتشار: یکشنبه 29 مهر 1397
ویژگی های ذاتی سلول ها که روی سرنوشت سلول های بنیادی عصبی اثر می گذارد

  ویژگی های ذاتی سلول ها که روی سرنوشت سلول های بنیادی عصبی اثر می گذارد

محققین دانشگاه کالیفرنیا ویژگی های ذاتی از سلول ها را شناسایی کرده اند که روی سرنوشت سلول های بنیادی عصبی و نوع سلول مغزی که آن ها شکل می دهند(نورون، آستروسیت یا اولیگودندروسیت)، تاثیر می گذارند. این کشف می تواند راه جدیدی برای پیش بینی یا کنترل سرنوشت سلول های بنیادی ارائه کند و استفاده از این سلول های بنیادی را در سلول درمانی بهبود ببخشد
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند که سلول های بنیادی عصبی که از نظر پتانسیل سرنوشتی متفاوت هستند، الگوهای مجزایی از قندها را روی سطح سلولی شان بیان می کنند. این قندها در ویژگی های الکتریکی غشای سلول های بنیادی عصبی و نهایتا سرنوشت سلولی نقش دارند. سلول های بنیادی با توجه به پتانسیل تمایزی شان یک از کاندیداهای درمانی بیماری های مختلف هستند اما آن چه چالش برانگیز است این است که پیش بینی این که سلول های بنیادی بعدی از پیوند به چه سلول مغزی تبدیل می شوند، مشکل است. در واقع می توان تعداد مشخصی از سلول های بنیادی مشابه را به دو بیمار مختلف پیوند کرد اما نمی توان مطمئن بود که این سلول های بنیادی در هر دو فرد به یک نوع سلول تبدیل شوند. در یک بیمار این سلول های بنیادی ممکن است به نورون و در بیمار دیگر ممکن است به آستروسیت تبدیل شوند. با شناسایی قندهای سطح سلول می توان سرنوشت سلول های بنیادی را پیش بینی کرد.

در این مطالعه، محققین به ارزیابی مسیرهای متعددی پرداختند که قندها را به سلول ها اضافه می کنند و دریافتند که یکی از این مسیرها بین سلول هایی که نورون ها را می سازند و آن هایی که آستروسیت ها را می سازند، متفاوت است. تحریک این مسیر منجر به تغییر ویژگی های الکتریکی سلول ها می شود و موجب می شود که آن ها آستروسیت بیشتر و نورون کمتری را بسازند که نشان می دهد که قندهای سطح سلولی می توانند سرنوشت سلول را کنترل کنند. این مسیر در سلول هایی که برای پیوند کشت می شوند و در سلول های مغز در حال تکوین فعال است و بنابراین می تواند نحوه تولید نورون ها و آستروسیت ها از سلول های بنیادی طی تکوین مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

در گام بعد محققین قصد دارند بررسی کنند که آیا می توانند با ایجاد تغییرات در این مسیر روی رفتار سلول ها طی پیوند و هم چنین روی تکوین مغز اثر بگذارند یا خیر.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه