تاریخ انتشار: یکشنبه 29 مهر 1397
رویکرد جدید در زمینه ی تولید اسپرم برای حل ناباروری در مردان

  رویکرد جدید در زمینه ی تولید اسپرم برای حل ناباروری در مردان

تقریبا یک زوج از میان هشت زوج در آمریکا با ناباروری مواجه می گردند که تقریبا نیمی از این تعداد به دلیل اختلالات مایع سمن در مردان می باشد. علت اصلی این موضوع ناشناخته است اما تحقیقات جدید در زمینه ی علوم زیستی برای رشد اسپرم می تواند امیدی برای افرادی باشد که تمایل به بچه دار شدن دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، رشد سلول زاینده فرآیند پیچیده ای است و هنوز چگونگی رشد اسپرم و منشا آن مشخص نشده است. اسپرم سلول های زایایی می باشند که در بیضه ی مردان بصورت دائمی تولید می شوند و باعث القای خاصیت باروری در مردان می شوند. رشد اسپرم از سلول های بنیادی ای به نام اسپرماتوگونیا آغاز می گردد. همانند اغلب سلول های بدن، اسپرماتوگونیا دیپلوئید است به این معنی که دوسری کروموزوم در هسته خود دارد که هر سری از یک والد است. بر خلاف سایر سلول ها اگرچه سلول های بنیادی به وجود آورنده ی سلول های زاینده تنها سلول هایی هستند که تقسیم میوز را انجام می دهند اما نوعی از تقسیم سلولی وجود دارد که سلول های دختر را بوجود می آورد. از سلول های والد که دارای یک سری سلول می باشند. برای تولید یک سلول با خواص ژنتیکی جدید اسپرم و تخمک با یکدیگر لقاح پیدا می کنند و سلول تخم را می سازند. از نظر محققین یکی از چالش های موجود در مسیر مطالعه ی اسپرماتوگونیا، عدم توانایی تولید آن در آزمایشگاه می باشد. اغلب دانسته های بدست آمده از چگونگی یافتن روند اسپرم زایی از مطالعه ی بخشی از بافت بیضه زیر میکروسکوپ و یا شمارش سلول ها از طریق مارکرهای موجود در سطح سلول های بوجود آمده بوده است. با استفاده از همین روش ها محققان توانستند چهار نوع سلول را در روند اسپرم زایی شناسایی نمایند. این چهار نوع سلول شامل اسپرماتوگونیا (سلول های بنیادی و سلول های زایایی که از سلول های بنیادی بدست می آید) اسپرماتوسیت (سلول های بوجود آمده از تقسیم میوزی)، سلول های هاپلوئید بدست آمده پس از تقسیم میوز که اسپرماتید نام دارد و در نهایت سلول اسپرم بالغ می باشد. با استفاده از روش های قدیمی تنها قسمت هایی از این روند مشخص می شود زیرا نمی توان با قطعیت به کلیه ی قسمت ها دسترسی داشت. برای غلبه بر این مشکل محققان از یک روش جدید به نام توالی یابی RNA سلول های تک استفاده می نمایند. با استفاده از این روش بیش از 30000 سلول بیضه ی موش آنالیز شدند و فعالیت هزاران ژن از هر یک نیز بررسی گردید. انجام این مطالعه منجر به تهیه ی کاملترین اطلس سلول های بیضه شد. تیم تحقیقاتی از این داده ها برای مشخص کردن برنامه رشد سلولی اسپرم و یافتن انواع سلولی جدید و ویژگی های مولکولی استفاده نمودند. از سلول های بنیادی تا تولید سلول های اسپرم بالغ، مراحل بصورت پیوسته و پشت سر هم می باشد بجز زمانی که سلول وارد تقسیم میوز می شوند. این اطلاعات حاصل از مطالعاتی است که منجر به تشکیل این اطلس شده است. محققان با استفاده از این روش می توانند ژن هایی را بیابند که در مسیر تکامل خاموش و یا روشن می شوند (مرحله ای حیاتی به سوی یافتن راه هایی برای درمان ناباروری در مردان که نمی توانند به دلیل آسیب های ژنتیکی یا محیطی به اندازه ی کافی اسپرم سالم تولید نمایند). همچنین دانشمندان با انجام این مطالعه می توانند در زمینه ی سلول های پیکری که از این سلول های زایا حمایت کرده و به رشد سلول های اسپرم کمک می کنند، اطلاعاتی بدست آورند. به عنوان مثال از سلول هایی به نام سلول های لایدیگ تصویر برداری شده است که تستسترون تولید می کنند ویا سلول های سرتولی که وظیفه حفاظت از سول های زایا و نگه داری را در مسیر رشد به عهده دارند و پیام ها را از محیط اطراف می گیرند.

جالب توجه است که این مطالعات منجر به شناسایی جمعیتی غیرمنتظره از سلول ها شد که شبیه به یک سلول جنین زایا است. این اطلاعات می تواند موضوع مطالعات آینده در زمینه ی ناباروری مردان باشد. تنها با بدست آوردن اطلاعاتی در زمینه نحوه ی ارتباط سلول های زایا و سوماتیک می توان امکان تولید آن ها را در آزمایشگاه فراهم نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه