تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 آبان 1397
سیستم های organ-on-a-chip سه بعدی، به پژوهش ها در زمینه درمان بیماری های مختلف سرعت می بخشند

  سیستم های organ-on-a-chip سه بعدی، به پژوهش ها در زمینه درمان بیماری های مختلف سرعت می بخشند

محققین یک سیستم organ-on-a-chip سه بعدی را طراحی و تولید کرده اند که اجازه مونیتور کردن دائمی و زنده سلول ها را می دهد و می تواند برای ایجاد درمان های جدید برای بیماری ها استفاده شود و این در حالی است که نیاز به مطالعات جانوری را کاهش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این سیستم که سلول ها را درون یک ترانزیستور سه بعدی تلفیق می کند از یک ماده نرم اسفنج مانند و الهام گرفته شده از ساختار بافت های طبیعی ساخته شده است و به محققین اجازه می دهد که سلول ها و بافت ها را به طریق متفاوتی مورد مطالعه قرار دهند. با میسر کردن شرایط کشت سه بعدی سلول ها، این سیستم می تواند به طور صحیح تری راه هایی که سلول ها در بدن رشد می کنند را تقلید کند. به عقیده محققین دانشگاه کمبریج این سیستم می تواند برای تولید چندین نوع ارگان و در نهایت کل بدن فرد مدیفه و طراحی شود و می توان به طور هم زمان اثرات چندین نوع درمان روی بدن را با استفاده از آن بررسی کرد.

به طور طبیعی، مطالعات سلولی و زیستی درون ظروف آزمایشگاهی موسوم به پتری دیش صورت می گیرد و سلول ها درون این ظروف روی سطح صاف و یکدستی رشد می کنند. این محیط دو بعدی معمولا ریز محیط سه بعدی و واقعی سلول های بدن را تقلید نمی کند و بنابراین نمی تواند اطلاعات دقیقی در مورد نحوه پاسخ دهی بدن در شرایط واقعی ارائه دهد. استفاده از مطالعات جانوری نیز به دلیل تفاوت های فیزیولوژیک و تکوینی بدن جانوران با انسان، چندان قابل استناد نیستند.

سیستم طراحی شده بوسیله دکتر اوون و همکارانش در کمبریج بر مبنای یک داربست ساخته شده از یک پلیمر اسفنجی رسانا بنا نهاده شده است که به صورت یک ترانزیستور الکتروشیمیایی طراحی شده است. سلول ها درون داربست رشد می کنند و تمام سیستم درون یک لوله پلاستیکی قرار داده می شود که مواد غذایی مورد نیاز برای سلول ها از طریق آن به جریان می افتند. استفاده از الکترودهای نرم اسفنجی به جای الکترودهای فلزی و سفت متداول موجب شده است که محیط سلول ها درون این سیستم organ-on-a-chip به صورت واقعی تر باشد و بنابراین می توان پاسخ سلول ها به محرک ها یا داروهای مختلف را واقعی تر دانست. درون این سیستم ما می توانیم رشد سلول ها و بافت ها را مونیتور کنیم و می توانیم سلامت آن ها در پاسخ به داروها یا سموم خارجی را بررسی کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه