تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 آذر 1397
شناسایی مراحل تکوینی تومورهای چشم در کودکان

محققان در بیمارستان کودکان لوس آنجلس توانسته اند مراحل رشد سلول های شبکیه ی چشم در انسان را به دقت بررسی نمایند. رتینوبلاستوما زمانی بوجود می آید که سلول ها بصورت غیرقابل کنترل و سرطانی مانند رشد می نمایند. یافته ها می توانند راهی را به سوی درمان رتینوبلاستوما (RB) (توموری که ناحیه ی شبکیه را در چشم کودکان زیر 5 سال درگیر می نماید) بگشایند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، براساس مطالعه ای که توسط موسسه ی ملی سرطان صورت گرفت، محققان توانسته اند اولین فاز رشد سلول های شبکیه در انسان را که سرطانی شدن می شود بیابند. درک این مرحله به یافتن چگونگی آغاز رتینوبلاستوما و روش های پیشگیری آن کمک می نماید. رتینوبلاستوما رایج ترین بدخیمی در چشم کودکان است که می تواند باعث نابینایی دائمی آن ها گردد. اما موسسه ی ملی سرطان قصد دارد درمان های لازم برای این بیماری را یافته و در غربالگری کودکان در زمان جنینی پیشرو باشد. محققان این موسسه در سال 2014 دریافتند سلول های مخروطی ای در میان سلول های رتینوبلاستوما وجود دارد. این سلول های مخروطی وظیفه ی دید رنگی را در بینایی ایفا می نمایند. در ادامه ی این کشف مشاهده گردید سلول های مخروطی می توانند وارد یک سیکل سلولی شوند که باعث تقسیم آن ها می شود. در نتیجه سلول آغاز به تقسیم شدن می نماید و سلول های سرطانی را بوجود می آورد در نتیجه باعث مهار پروتئین RB می گردد که رشد سلول را تنظیم نموده و مانع از تقسیم سلول های مخروطی می گردد. در روشی دیگر محققان از یک مدل موشی قدیمی برای مطالعه ی چشم انسان استفاده نمودند. در این مطالعه مشاهده گردید خصوصیات رشد سلول های شبکیه در انسان با موش متفاوت است. یکی از روش هایی که می توان بوسیله ی آن بیماری های چشمی را مورد مطالعه قرار داد القا سلول های بنیادی پرتوان به نام Cobrinik می باشد. این سلول ها می تواند مستقیما از سلول های بالغ بدست آید. رتینوبلاستوما اولین توموری بود که نقش نقص ژنتیکی در آن مشخص گردید. جهش بوجود آورنده ی این بیماری سی سال پیش در موسسه ی ملی سرطان کشف گردید و از آن زمان تاکنون در پی یافتن اطلاعات بیشتر درباره ی چگونگی آغاز این جهش بوده اند.

با آنالیز ژنوم می توان شروع این جهش را در بیماری RB1 یافت.