تاریخ انتشار: دوشنبه 27 خرداد 1392
موفقیت محققان کشور در ارائه روشی برای درمان پارکینسون با تحریک عصبی

  موفقیت محققان کشور در ارائه روشی برای درمان پارکینسون با تحریک عصبی

پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از روش تحریک عمقی مغز روشی را برای درمان بیماری پارکینسون ارائه کردند و در این تحقیقات موفق به مدل سازی فرآیند تحریک عمقی مغز با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، بهزاد ایروانی، مجری طرح، بیماری پارکینسون را یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی پیشرونده توصیف کرد و گفت: تاکنون درمان قطعی برای این بیماری ارائه نشده است و از آنجایی که آسیب عصبی در این بیماری غیر قابل برگشت است و همچنین درمان‌های دارویی موجود نسبی است و صرفاً برای کاهش ظهور علائم آن است، پژوهش‌ها بر این جهت متمرکز است تا روش درمان نوینی برای این اختلال عصبی بیابند.
 
وی تحریک عمقی مغز را یکی از درمان‌های موثر برای این بیماری ذکر و اظهار کرد: در این زمینه پژوهش‌های بسیاری در ارتباط با تحریکات عمقی مغز بر روی حیوانات صورت گرفته است و در این راستا تحقیقاتی را در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر اجرایی کردیم.
 
ایروانی با بیان اینکه در این تحقیقات سعی شده است تا بدون استفاده از دارو با استفاده از تحریکات الکتریکی عمقی مغز روشی را برای درمان پارکینسون ارائه دهیم، ادامه داد: دریافت دارو در بیماران مبتلا به پارکینسون موجب افزایش دوپامین به صورت غیر طبیعی (پیام رسان عصبی) خواهد شد که پس از مدتی باعث کاهش ترشح طبیعی این ماده در بدن شده و بیمار نسبت به این نوع درمان‌ها مقاوم می‌شود.
 
وی اضافه کرد: از این رو در این پروژه تحقیقاتی با استفاده از تحریکات عمقی مغز، روشی برای درمان این بیماری ارائه شد. برای این منظور مدل حیوانی بیماری پارکینسون به واسطه جراحی استریوتاکسی ایجاد شد.
 
ایروانی با تاکید بر اینکه حیوان مورد استفاده در این آزمایش، موش آزمایشگاهی بوده است، ادامه داد: پس از این مرحله الکترودهایی در مغز موش‌ها کاشته شد و رفتار آنها از طریق دوربین فیلمبرداری مورد بررسی قرار گرفت.
 
مجری طرح خاطرنشان کرد: پس از فیلمبرداری از رفتار آنها، مسیر حرکت موش‌ها با استفاده از پیش پردازش‌های تصویری ثبت شد و ویژگی‌های زمانی، فرکانسی و آشوبی این مسیرهای حرکتی به عنوان شاخص‌هایی برای بررسی رفتار استخراج شدند.
 
وی افزود: در ادامه این تحقیقات رفتار موش‌های تحت درمان با استفاده از روش تحریک عمقی مغز و گروه کنترل که شامل موش‌های مبتلا به پارکینسون بدون هیچ روش درمانی می‌شود، مقایسه شد.
 
ایروانی، مدل سازی رفتار موش‌های مبتلا به پارکینسون را از دستاوردهای این تحقیقات نام برد و یادآور شد: در این تحقیقات با استفاده از مسیر حرکتی موش‌ها موفق به ارائه مدلی از شبکه عصبی مصنوعی بر روی کامپیوتر شدیم که این مدل سازی نوعی نقشه مغز موش است.
 
مجری طرح با تاکید بر اینکه در این مدل سازی سعی شده است تا مدل واقعی بازسازی شود، یادآور شد: این مدل به محققان کمک می‌کند تا نمونه‌های بیشتری را در فضای مجازی مطابق نمونه‌های واقعی آزمایش کند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه