تاریخ انتشار: جمعه 31 خرداد 1392
مهارمولکول heme(هم) راه کار جدید مبارزه با سرطان ریه

  مهارمولکول heme(هم) راه کار جدید مبارزه با سرطان ریه

مطالعه جدیدی نشان داده است که سلول های سرطانی متابولیسم بسیار متفاوت و پیچیده تری نسبت به سلول های نرمال دارند. دانشمندان دانشگاه تگزاس دریافته اند با استفاده از این تفاوت ها می توان روش های درمانی جدیدی برا ی مبارزه با این نوع سرطان پیش گرفت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مطالعه ای که در مجله plos one ارائه شده است، محققان خصوصیات متابولیکی سلول های سرطانی افراد بیمار را با سلول های نرمال ریه آن ها مقایسه نموه اند. سلول های سرطانی به طور قابل توجهی اکسیژن بیشتری مصرف  می کنند یعنی 2/5 برابر سلول های سالم. همچنین این سلول ها در ساخت ماده ای به نام heme از سلول های غیر سرطانی سبقت می گیرند.

heme(هم) مولکولی است که در برگیرنده آهن می باشد ودرساختمان هموپروتئین ها حضور دارد. آن ها در انتقال، ذخیره و استفاده اکسیژن در سراسر بدن شرکت می کنند و مستقیما بسیاری فرایندهای مربوط به متابولیسم اکسیژن را با تبدیل اکسیژن به انرژی که سلول ها به آن نیاز دارند، تنظیم می کنند. مثلا heme به اکسیژن متصل می شود و از طریق هموگلوبین آن را در سلول ها منتقل می کنند. دانشمندان امریکایی معتقدند افزایش مصرف اکسیژن درسلول های سرطانی می تواند نشانه افزایش میزان heme و هموپروتئین ها باشد. برای آزمایش این احتمال، سطح heme در سلول های سرطانی ریه و سلول های نرمال آن مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

با افزایش میزان هموپروتئین ها و heme در سلول های سرطانی، این نوع سلول ها اکسیژن بیشتری را متابولیزه نموده و در نتیجه انرژی بیشتری برای سلول فراهم می شود. این انرژی در سلول های سرطانی جهت ازدیاد، مهاجرت و تشکیل تومور به کار گرفته می شود. سلول های سرطانی نه تنها heme بیشتری را تولید می کنند بلکه heme بیشتری را نیز از خون برداشت می نمایند. این محققان هر دو نوع سلول مورد مطالعه را با succinyl acetone که مهار کننده heme می باشد، تیمار کرده اند . با این کار، این ماده  رشد سلول های سرطانی را متوقف  می کند. در واقع این ماده بر روی سلول های سرطانی اثرکرده و بر روی سلول های غیر سرطانی بی اثر است.  سلول های سالم برای داشتن عملکرد صحیح نسبت به سلول های سرطانی  نیاز به مقدارheme زیاد ندارند. بنابراین کمبود heme یا مهار سنتز آن چندان تاثیری بر آن ها ندارد.یعنی اثر succinyl acetone انتخابی است.

به گفته پژوهشگران این ماده در انسان اثرسمی ندارد و برای بقا سلول های سالم مقدار بسیار کم heme  هم کافی است با این حال مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه