تاریخ انتشار: شنبه 27 بهمن 1397
آیا سلول های بنیادی می توانند دیابت را معکوس کنند؟

  آیا سلول های بنیادی می توانند دیابت را معکوس کنند؟

پیش از این محققین توانسته بودند با موفقیت سلول های بنیادی را به سلول های تولید کننده انسولین موسوم به سلول بتا تبدیل کنند. اما مشکلی که در استفاده از این سلول ها برای بالین وجود دارد این است که مقدار انسولین تولیدی بوسیله این سلول های بتا قابل تنظیم نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، دیابت یک بیماری لاعلاج است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. در دیابت نوع دو که شایع ترین شکل این بیماری است، بدن نمی تواند مقادیر کافی انسولین تولید کند و یا این که به طور مناسبی به انسولین تولیدی پاسخ نمی دهد. این بیماری روی چشم ها، اعصاب و پوست اثر می گذارد و افراد مبتلا به این مشکل احتمال زیادی دارد که دچار افزایش فشار خون یا سکته شوند. علایم دیابت شامل افزایش تشنگی، تکرر ادرار، گرسنگی شدید، خستگی زیاد، مشکلات بینایی و تاخیر در ترمیم زخم است.

با شبیه سازی نحوه تکوین سلول های بتا در بدن، محققین توانسته اند در مطالعه ای جدید سلول های بتایی را تولید کنند که به سطح گلوکز خون بهتر پاسخ می دهند. این سلول های بتای مشتق از سلول های بنیادی بعد از پیوند به موش توانستند بعد از چند روز شروع به ترشح انسولین کنند و قند خون جانور را برای چندین ماه تنظیم کنند. این سلول های تولید کننده انسولین به طور سریع تر و مناسب تری به افزایش سطح قند خون پاسخ می دهند. این سلول های بتا رفتاری شبیه سلول های بتای طبیعی دارند. این دستاورد موجب شده است که امید محققین، پزشکان و بیماران برای رسیدن هر چه زودتر به یک درمان موثر در آینده ای نزدیک افزایش پیدا کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه