تاریخ انتشار: دوشنبه 29 بهمن 1397
سرطان: موتاسیونی که ژن ها را تخریب می کند به صورت سه بعدی عمل می کند

  سرطان: موتاسیونی که ژن ها را تخریب می کند به صورت سه بعدی عمل می کند

درون سلول، DNA به طور محکم پیرامون پروتئین هایی پیچیده شده است و یک ساختار پیچیده و سه بعدی موسوم به کروماتین را بوجود می آورد. کروماتین نه تنها مانع از آسیب مواد ژنتیکی ما می شود، بلکه با تنظیم بیان ژن ها در یک سه بعدی، کل ژنوم را سازماندهی می کند و می تواند آن ها را در معرض ماشین بیان ژن قرار دهد یا از دسترس آن دور بدارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، درون ساختار سه بعدی کروماتین مناطق خاصی به نام "دومین های از نظر توپولوژی مرتبط" یا TADs وجود دارد. این مناطق حاوی توالی های DNA (هزاران میلیون باز DNA) هستند که به طور فیزیکی با یکدیگر برهمکنش می دهند که نشان می دهد که ژن ها درون این دومین ها ممکن است با یکدیگر کار کنند. از زمان کشف TADs در سال 2012، عملکرد آن ها به طور کامل شناسایی نشده است اما مشخص شده است که مختل کردن TADs تنظیم ژن را مختل می کند و این می تواند مکانیسمی باشد که سرطان برای تغییر بیان ژن از آن استفاده می کند.

در مطالعه ای جدید الیزا اورچیو و همکارانش در EPFL کشف کرده اند که یک موتاسیون در ژنی خاص منجر به تغییراتی در برهمکنش درون TADs می شود. این ژن که EZH2 نام دارد به طور طبیعی در سرکوب رونویسی ژن نقش دارد. در حقیقت، موتاسیون های EZH2 نقش های کلیدی را در شروع تومورها بازی می کنند و می توانند به عنوان مارکری برای تشخیص انواع مختلف و متعدد سرطان ها استفاده شوند. در این مطالعه محققین دریافته اند که EZH2 به طور تصادفی در ژنوم عمل می کنند اما بیش از همه درون مناطق خاص TADs اتفاق می افتد. ژن EZH2 جهش یافت تمام دومین ها را خاموش می کند و در نتیجه ژن هایی که به طور طبیعی تومورها را سرکوب می کنند نیز خاموش می شوند. در این مطالعه از دست رفتن چندین ژن با یکدیگر تکوین تومورها را تسریع کرد و زمانی که محققین EZH2 جهش یافته را با یک دارو مهار کردند، همه عملکردها احیا شدند. این مطالعه برای اولین بار نشان داد که EZH2 جهش یافته نه تنها روی هر ژن به تنهایی اثر می گذارد بلکه دومین های کروماتینی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و برهمکنش ها و بیان ژن های سرکوب کننده توموری موجود در این دومین ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه، اهمیت در نظر گرفتن سازماندهی سه بعدی ژنوم در هسته را برای درک بهتر نقش موتاسیون در سلول های سرطانی برای حمایت از رشد تومور نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه