تاریخ انتشار: دوشنبه 29 بهمن 1397
فرایندی که موجب درخشیدن سلول های قلبی مشتق از سلول های بنیادی می شود

  فرایندی که موجب درخشیدن سلول های قلبی مشتق از سلول های بنیادی می شود

یک روش سریع تر، موثرتر و صحیح تر برای ارزیابی موثر بودن سلول های عضلانی قلبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان انسانی کشف شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی پرتوان انسانی(hPSCs) شامل سلول های بنیادی جنینی انسانی و سلول های بنیادی پرتوان القایی می توانند برای تولید انواع سلول های بدن القا شوند، یکی از این سلول ها کاردیومیوسیت های قلبی است.

هدف از تولید کاردیومیوسیت ها از سلول های بنیادی درمان مشکلات قلبی است اما قبل از هر چیز باید عملکردی بودن این کاردیومیوسیت ها و بلوغ آن ها ارزیابی شود. یک علامت واضح دال بر عملکردی بودن این کاردیومیوسیت ها قابلیت انقباضی آن ها است. روش های موجود برای تعیین عملکردی بودن شامل استفاده از یک ترانسدیوسر(منتقل کننده) نیرویی است که مکانیک تک سلول های عضلانی را مورد مطالعه قرار می دهد و این کار را از طریق تصویربرداری کلسیم انجام می دهد. این روش نیز با چالش هایی مواجه است. برای حل این چالش ها، دکتر لیان و همکارانش در دانشگاه Penn State فرایندی را طراحی کرده اند که غیر تهاجمی است و عوارض جانبی کمی را روی عملکرد کاردیومیوسیت ها بر جای می گذارد. این محققین از تکنیک ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 برای تولید یک رده سلول بنیادی گزارش گر نشان دهنده کلسیم استفاده کردند که نوعی رده بنیادی است که در مقایسه با سایر سلول های بنیادی، از نظر "عملکردی بودن" راحت تر آنالیز می شوند.

برای تولید این رده سلول های بنیادی، قبل از تمایز آن ها به کاردیومیوسیت ها، محققین از CRISPR/Cas9 برای وارد کردن پروتئین نشانگر کلسیم موسوم به GCaMP6s به سلول های بنیادی استفاده کردند. این پروتئین شرایطی را فراهم می آورد که سلول های بنیادی تمایز یافته کاردیومیوسیت ها به دلیل شدت نور  فلورسنتی که از خود ساطع می کنند به طور مستقیم مورد شناسایی قرار گیرند. شدت فلورسنت با کشش مکانیکی که بوسیله آنالیزهای ویدئویی میکروسکوپی قابل تشخیص است مطابقت دارد. این آنالیزها پاسخ دهی سلول ها به داروهای قلبی را نیز نشان می دهد.

به عقیده محققین این سیستم بسیار کارآمد، مقرون به صرفه و بسیار حساس است و بنابراین می تواند روشی بسیار پیشرفته را برای شناسایی کاردیومیوسیت های دارای عملکرد ارائه دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه