تاریخ انتشار: شنبه 25 اسفند 1397
یک زیست پرینتر متحرک که می تواند زخم ها را بهبود ببخشد

  یک زیست پرینتر متحرک که می تواند زخم ها را بهبود ببخشد

روزی را تصور کنید که یک زیست پرینتر مملو از سلول های خود بیمار بتواند روی زخم های صعب العلاج ناشی از سوختگی یا سانحه چرخانده شود و لایه هایی از سلول را برای شروع روند ترمیم در محل آسیب ایجاد کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در انستیتو طب بازساختی ویک فارست(WFIRM) توانسته اند یک سیستم زیست پرینتر متحرک که در نوع خود اولین محسوب می شود را بسازند که اجازه می دهد یک پوست دو لایه به طور مستقیم روی زخم پرینت گرفته شود. یکی از ابعاد منحصربفرد این تکنولوژی متحرک بودن آن  و توانایی آن برای مدیریت کردن زخم های گسترده از طریق غربال کردن و اندازه گیری این زخم ها به منظور نشاندن مستقیم سلول ها روی زخم به منظور ایجاد پوست جدید است.

زخم های صعب العلاج ناشی از دیابت یا سوختگی های شدید، میلیون ها فرد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و همین امر نه تنها مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند بلکه هزینه زیادی نیز روی دست فرد و دولت می گذارد. سلول های پوستی فرد شامل فیبروبلاست های درمی و کراتینوسیت های اپی درمی به آسانی از بیوپسی های کوچکی از بافت های سالم جداسازی و تکثیر می شوند. فیبروبلاست ها می توانند پروتئین های ماتریکس خارج سلولی و کلاژن را تولید کنند که نقش بسیار مهمی در ترمیم زخم دارند و این در حالی است که کراتینوسیت ها، سلول های غالب موجود در اپیدمر هستند که لایه خارجی پوست محسوب می شوند. محققین این سلول ها را با هیدروژل مخلوط کرده و آن ها را درون یک زیست پرینتر قرار دادند. تکنولوژی تصویربرداری یکپارچه شامل دستگاهی است که زخم را اسکن می کند، داده ها را به نرم افزار می فرستد تا به سرهای پرینتز بگوید که سلول ها دقیقا در کجای زخم به صورت لایه به لایه قرار گیرند. این سلول ها درون بافت پوستی تکثیر کرده و روند تشکیل ساختار و عملکرد پوست را تسریع می کند.

‌در حال حاضر، گرافت های پوستی استانداردترین روش برای درمان زخم ها و ساختگی ها محسوب می شوند اما محدودیت مربوط به این روش کمبود پوست لازم برای پوشاندن ناحیه زخم، ایجاد عوارض جانبی در ناحیه پوست اهدایی و احتمال رد پیوند در پوست های آلوگرافت(اهدایی) است. محققین WFIRM امیدوارند در آینده ای نزدیک از پتانسیل بیوپرینتر متحرک مذکور و سلول های گرفته شده از خود فرد در کارآزمایی های بالینی استفاده کنند. انتقال سلول های خود فرد می تواند به طور فعالی در ترمیم زخم و تسریع فرایند بهبودی موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه