تاریخ انتشار: یکشنبه 26 اسفند 1397
روشی برای ردیابی انواع سلول ها در کلیه جنینی

  روشی برای ردیابی انواع سلول ها در کلیه جنینی

نارسایی کلیوی یکی از مشکلات مهم و خطرناک است زیرا این اندام قادر به بازسازی خودش بعد از آسیب نیست. یک راه حل احتمالی شامل رشد مصنوعی بافت های کلیوی سالم در شرایط آزمایشگاهی است. برای این منظور نیاز به درک هر چه بهتر مراحل اولیه تکوین کلیه در زمان جنینی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه Leiden کشف کرده اند سلول هایی که در کلیه مسئول فیلتر کردن خون هستند، تنها سلول هایی هستند که در فاز جنینی هنوز در حال بالغ شدن هستند.

کلیه های ما نقش مهمی را در بدن بازی می کنند: آن ها مواد مضر را از خون ما بر می دارند و این در حالی است که سطح نمک و آب را در یک حالت بهینه حفظ می کنند. متاسفانه، کلیه ها قادر به بازسازی خودشان بعد از آسیب نیستند و نارسایی کلیه می تواند منجر به مشکلات شدیدتری نیز شود.

در سال های اخیر محققین طب بازساختی قصد داشته اند که بافت کلیه سالم را در ظروف آزمایشگاهی تولید کنند و به بیماران پیوند کنند. برای رسیدن به این هدف جاه طلبانه آن ها به بررسی مراحل تکوینی کلیه پرداخته اند. دکتر سوسا لوپر و همکارانش تمام توان خود را به کار گرفته اند تا به مطالعه کلیه های جنینی در سنین 9 تا 18 هفتگی بپردازند. آن ها 22 نوع سلول مختلف را شناسایی کردند و کشف کردند که سلول هایی که خون را فیلتر می کنند تنها سلول هایی هستند که در سراسر دوره تکوین کلیه بالغ می شوند. مقایسه داده های مربوط به پنج سن تکوینی مختلف اطلاعات جالبی را در اختیار محققین قرار داد. یک نوع سلول به وضوح ترکیب مولکولی اش را تنظیم می کند و این در حالی است که سایر انواع سلول ها بدون تغییر باقی می مانند. این سلول ها که پدوسیت نام دارند مسئول فیلتراسیون خون هستند و به عنوان سدی برای پروتئین ها و مهار نشت آن ها به ادرار عمل می کنند. پدوسیت های آسیب دیده در اشکال متعدد بیماری های کلیوی دخیل هستند. این مطالعه بخشی از یک درخواست عمومی و جهانی برای شناسایی تک تک سلول های بدن بویژه طی تکوین جنینی بوده است. چنین اطلس سلولی می تواند برای درک هر چه بهتر تکوین اندام ها و بافت ها و هم چنین درک تکوین بیماری های مختلف کمک کننده باشد. اطلس سلولی ارائه شده بوسیله محققین دانشگاه Leiden اراده دهنده پایگاه داده ای شامل 18000 سلول بوده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه