تاریخ انتشار: یکشنبه 18 فروردین 1398
محققین لنزهای تماسی هیدروژلی را برای درمان بیماری های چشمی خطرناک ایجاد کرده اند

  محققین لنزهای تماسی هیدروژلی را برای درمان بیماری های چشمی خطرناک ایجاد کرده اند

محققین دانشگاه نیوهمپشایر هیدروژلی را ایجاد کرده اند که می تواند روزی برای لنزهای تماسی استفاده شود تا بتواند آسیب های قرنیه را به طور موثر درمان کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری های چشمی لاعلاج می توانند به دلایل مختلفی مانند بیماری های اتوایمن(مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس یا سندرم استیونز-جانسون)، سوختگی های شیمایی یا حتی برخی رویکردهای جراحی مانند LASIK و عمل کاتاراکت ایجاد شوند.

ذوب قرنیه بیماران(cornea melts) ناشی از تولید کنترل نشده آنزیم های وابسته به روی(Zn) خاصی مانند ماتریکس متالوپروتئینازها(MMPs) بوسیله سلول های ایمنی موجود در قرنیه است. برای کمک به این بیماران محققین هیدروژل جدیدی را تولید کرده اند که این آنزیم ها را بوسیله حذف یون های روی غیر فعال می سازد.

اغلب مهارکننده های موجود MMPها که برای این مشکل استفاده می شوند از طریق اتصال به یون های روی درون MMPها عمل می کنند. با این حال، این مهار کننده های MMP زمانی که به بدن تزریق می شوند از طریق جریان خون منتقل می شوند و به سراسر بدن می روند و در نتیجه عوارض جانبی شدیدی را ایجاد می کنند. اما هیدروژل تولید شده در این مطالعه به روش کاملا متفاوتی عمل می کند و به صورت موضعی و تنها در چشم منجر به غیر فعال شدن MMPها می شود و تنها یون های روی موجود در قرنیه را حذف می کند. این مطالعه نشان داده است که هیدروژل تولید شده بوسیله محققین قادر به غیر فعال سازی MMP-1، MMP-2 و MMP-9 می شود که فاکتورهای اصلی دخیل در بیماری ذوب قرنیه هستند. انجام تست های درون تنی و برون تنی برای این هیدروژل حاکی از نتایج امیدوار کننده استفاده از این هیدروژل به عنوان یک گزینه برای بیماری ذوب قرنیه بوده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه