تاریخ انتشار: شنبه 21 اردیبهشت 1398
مدل شخصی Eye in a Dish پایه ژنتیکی تخریب ماکولا را نشان می دهد

  مدل شخصی Eye in a Dish پایه ژنتیکی تخریب ماکولا را نشان می دهد

تخریب ماکولای مرتبط با پیری(AMD) یکی از شایع ترین دلایل نابینایی در افراد بالای 65 سال است. دلیل دقیق این امر مشخص نیست اما این حقیقت که تاریخچه خانوادی AMD خطر ابتلای فرد به این بیماری را افزایش می دهد نشان می دهد که ژنتیک نقش مهمی را در این میان بازی می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از 6 فرد، سلول های شبکیه را در آزمایشگاه شبیه سازی کرده اند. این مدل Eye-in-a-dish یا مدل چشم آزمایشگاهی به آن ها اجازه می دهد که به بررسی واریته های ژنتیکی دخیل در AMD بپردازند.

این مطالعه اهمیت واریته های ژنتیکی خاصی که روی بیان ژن VEGFA اثر می گذارند را نشان می دهد. محصول این ژن موسوم به پروتئین VEGFA بخاطر نقشی که در حمایت از رشد عروق خونی جدید دارد شناخته شده است (این فرایند در AMD) مختل می شود). با استفاده از این مدل جدید AMD، محققین تعیین کرده اند که تغییرات ژنتیکی خاصی در ناحیه از ژنوم در تنظیم بیان ژن VEGFA نقش دارد و مقدار VEGFA تولیدی را می کاهد و به طور مستقیم در بروز AMD مشارکت می کند.

بیماری AMD شامل تخریب سلول های سازنده ماکولا به عنوان بخش اصلی شبکیه است. در حال حاضر شایع ترین درمان برای AMD شامل تزریق دارویی برای مهار VEGF است. این درمان تشکیل عروق خونی جدید و نشت از عروق خونی غیر طبیعی را مهار می کند.

مدل Eye-in-a-dish ایجاد شده در این مطالعه از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تولید شد که حاصل بازبرنامه ریزی سلول های پوستی هر بیمار هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه