تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 اردیبهشت 1398
حل یکی از مشکلات موجود بر سر راه تولید شریان های مناسب برای پیوند

  حل یکی از مشکلات موجود بر سر راه تولید شریان های مناسب برای پیوند

بیماری های قلبی عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ در سراسر دنیا محسوب می شوند و متاسفانه درمان آن ها نیز راحت نیست. از آن جایی که در این بیماری جریان خون بیماران مختل می شود گاهی آن ها نیاز به جراحی بای¬پس پیدا می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، محققین در انستیتو تحقیقاتی Morgridge در رویای ایجاد یک بانک شریانی(شبیه بانک های خون) هستند که بتواند به عنوان یک ماده اولیه و در دسترس در کمترین زمان ممکن در اختیار جراحان قرار گیرد. در این راستا در مطالعه ای که در Stem Cell Reports به چاپ رسیده است، دکتر تامسون و اعضای تیم تحقیقاتی اش راه بهتری را برای تولید سلول های عضلانی صاف که از بلوک های سلولی و ساختاری شریان ها هستند با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان پیدا کرده اند. هم چنین آن ها یک داروی بالقوه را شناسایی کرده اند که خطرات بعد از جراحی را در بیمارانی که متحمل جراحی بای پس می شوند کاهش می دهد.

تولید شریان در آزمایشگاه نیازمند دو نوع سلول است: سلول های اندوتلیالی و سلول های عضلانی صاف. در سال 2017، تامسون و تیمش روشی را برای تولید و تعیین ویژگی های سلول های اندوتلیالی ارائه کرده اند و در این مطالعه جدید آن ها راه کاری را برای تولید سلول های عضلانی صاف ارائه کردند. در پروتکل های موجود معمولا از طیف گسترده ای از فاکتورهای رشد برای تمایز سلول های بنیادی به سلول های عضلانی صاف استفاده می شود که همین امر می تواند منجر به هایپرپلازی اینتیما شود که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت گرافت های بای پس است. در هایپرپلازی اینتیما، بخشی از ضخامت دیواره شریان به دلیل تکثیر و مهاجرت سلول های عضلانی صاف است و همین امر منجر به باریک شدن عروق می شود. به منظور یافتن راهی که احتمال بروز هایپرپلازی اینتیما را کاهش دهد محققین یک غربالگری دارویی گسترده انجام دادند و دریافتند که ریز مولکولی به نام RepSox می تواند سلول هایی را تولید کند که دارای ویژگی های انقباضی هستند. برخلاف سایر فاکتورهای رشد مورد استفاده در تمایز سلول های عضلانی صاف، RepSox هایپرپلازی اینتیما را مهار می کند و در مقایسه با آن ها ارزان تر و با ثبات تر نیز می باشد. به عقیده تامسون، RepSox مخصوص سلول ها است و سلول های عضلانی صاف را مهار کرده و مانع از ایجاد هایپرپلازی اینتیما می شود و هیچ اثری نیز روی سلول های مجاور از جمله سلول های اندوتلیالی بر جای نمی گذارد. هر چند این یافته محققین را یک گام دیگر به درمان بیماری های قلبی عروقی نزدیک کرده است اما هنوز یک چالش دیگر وجود دارد و آن هم بلوغ سلولی و تولید سلول های بالغ از سلول های بنیادی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه