تاریخ انتشار: دوشنبه 30 اردیبهشت 1398
شناسایی نقش های نادر و تاثیر گذار از مجموعه سلول های مغز استخوان

  شناسایی نقش های نادر و تاثیر گذار از مجموعه سلول های مغز استخوان

محققین نقش های سلول های متنوعی که در مغز استخوان وجود دارند و تصور می شود که سرنوشت تقریبا نیم میلیون سلول خونی که هر روز تولید می شوند را کنترل می کنند، را مشخص کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک می گویند در مورد کسری از سلول هایی که در این مطالعه به آن پرداخته اند و ریز محیطی که این یک درصد سلول مغز استخوان در آن قرار گرفته اند اطلاعات زیادی وجود ندارد. به نظر می رسد که این سلول ها روی تبدیل شدن سلول های بنیادی خون ساز اولیه به سلول های سفید یا قرمز خونی تاثیر گذار هستند.

در این مطالعه که در مجله معتبر Nature به چاپ رسیده است، محققین توصیف کرده اند که چگونه آن ها از ترکیب ابزارهای تصویربرداری و نقشه برداری ژنومی برای ردیابی عملکرد ژنتیکی تک تک 17347 سلول مغز استخوان موش پرداخته اند. این اولین بار بوده است که از چنین رویکردی برای مطالعه همه سلول های خونی و سلول های چربی که در مغز استخوان  وجود دارند استفاده می شود  و علاوه بر این روی سایر سلول های موجود در ریز محیط مغز استخوان نیز فوکوس شده است. در این ریز محیط، محققین 9 نوع سلول و حتی زیر نوع های بیشتر سلولی را نیز شناسایی کردند. اغلب این سلول ها، سلول های پوشانده عروق(سلول های اندوتلیالی عروق) یا سلول های بنیادی(سلول های مزانشیمی) هستند که استئوبلاست ها را می سازند.

برای شناسایی نقش ناشناخته سایر سلول ها، محققین سلول های باقی مانده را تحت شیمی درمانی قرار دادند تا سعی کنند استرسی که آن ها بعد از آسیب با آن مواجه هستند را تقلید کنند. از بین تغییرات ناشی از استرسی که مشاهده شد می تواند به این مورد اشاره کرد که مجموعه ای از سلول های بنیادی(مزانشیمی) که معمولا به استئوبلاست یا سلول های عضلانی تبدیل می شوند، در این جا تنها به سلول های چربی(آدیپوسیت) تبدیل شدند. این بازبرنامه ریزی ژنتیکی می تواند توجیه کند که چرا در بیماران لوکمیایی که متحمل شیمی درمانی می شوند، بافت چربی اضافی دیده می شود. هم چنین این مطالعه نشان داد که سطح پروتئین های پیام رسان مانند Dll4 بعد از شیمی درمانی به طور قابل توجهی سقوط می کند و منجر به یک تغییر در مجموعه بسیار کوچکی از سلول های بنیادی خونی حساس به این سیگنال ها می شود. این تغییر یا شیفت نشان داد این جمعیت از سلول های عروقی تحت شرایط طبیعی مسئول شروع اغلب تولید دو نوع سلول سفید خونی اصلی(سلول های T و B) در مغز استخوان هستند. این یافته پیشرفت مهمی در درک آناتومیک عناصر ضروری تولید سلول های خونی(هماتوپوئز) هستند. این مطالعه اولین ارزیابی دقیق ریز محیط مغز استخوان را ارائه می دهد و نشان دهنده نقش حیاتی زیر مجموعه های سلولی دخیل در شیمی درمانی سرطانی و تولید سلول های ایمنی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه