تاریخ انتشار: یکشنبه 12 خرداد 1398
سلول های بنیادی که می توانند بعد از حمله قلبی، قلب را بازسازی کنند

  سلول های بنیادی که می توانند بعد از حمله قلبی، قلب را بازسازی کنند

محققین در مونت سینای با استفاده از مدل های جانوری نشان داده اند که سلول های بنیادی مشتق از جفت موسوم به سلول های Cdx2 می توانند سلول های قلبی را بعد از حملات قلبی بازسازی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تا کنون تصور می شد که سلول های Cdx2 تنها قادر به تولید جفت در زمان تکوین جنینی هستند اما توانایی آن ها برای بازسازی سایر اندام ها تاکنون نشان داده نشده بود. این یافته می تواند راهگشای ایجاد درمانی بازسازی کننده برای قلب و برخی از اندام های دیگر باشد. این سلول ها جمعیتی از سلول های بنیادی هستند که قابلیت بالایی برای مهاجرت به جایگاه آسیب از طریق سیستم گردش خون دارند و بوسیله سیستم ایمنی میزبان نیز رد پیوند نمی شوند.

در این مطالعه به منظور تست ویژگی های بازسازی کنندگی سلول های Cdx2، محققین حمله قلبی را در سه گروه از موش های نر القا کردند. یک گروه سلول های بنیادی Cdx2 مشتق از جفت موش های انتهای بارداری را دریافت کردند، یک گروه سلول های جفتی که Cdx2 را بیان نمی کردند دریافت کردند و سومین گروه نیز به عنوان کنترل سالین را دریافت کردند. آنالیزهای MRI در حدود سه ماه بعد از تیمار نشان داد که در گروهی که سلول های Cdx2 را دریافت کردند بهبودی قابل توجهی در بافت قلبی اتفاق افتاد. سلول های بنیادی به طور مستقیم به ناحیه آسیب دیده قلب مهاجرت کردند و عروق خونی و کاردیومیوسیت های جدیدی را شکل دادند. در مورد موش هایی که مورد تزریق سالین و سلول های غیر Cdx2 قرار گرفتند، جانور دچار نارسایی قلبی شد و شواهدی دال بر بازسازی مشاهده نشد. به عقیده محققین سلول های Cdx2 همه پروتئین های سلول های بنیادی جنینی را دارا هستند و از طرف دیگر پاسخ ایمنی میزبان را نیز تحریک نمی کنند. این امر آن ها را گزینه مناسبی برای استفاده در سلول درمانی قلب معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه