تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 شهریور 1398
هدف دارویی جدیدی که می تواند استئوپورز یا پوکی استخوان را معکوس سازد

  هدف دارویی جدیدی که می تواند استئوپورز یا پوکی استخوان را معکوس سازد

مهندسین زیست پزشکی در دانشگاه Duke یک هدف دارویی را شناسایی کرده اند که زمانی که فعال می شود می تواند تخریب استخوان ناشی از استئوپورز را در مدل موشی این بیماری معکوس کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طیف گسترده داروهایی که در حال حاضر برای درمان استئوپورز مورد تایید FDA قرار گرفته اند می توانند مانع از دست رفتن بیشتر استخوان شوند اما نمی توانند به بازسازی مجدد استخوان کمک کند. در مطالعه ای جدید دکتر وارگاسه و همکارانش در دانشگاه Duke یک گیرنده بیومکانیکی را شناسایی کرده اند که زمانی که فعال شود هم می تواند مانع از دست رفتن استخوان شود و هم این که موجب بازسازی مجدد استخوان شود.

استئوپورز زمانی رخ می دهد که تجزیه استخوان بر تولید استخوان پیشی بگیرد و این امر موجب شکننده شدن و تضعیف شدن استخوان می شود. این بیش از 40 میلیون زن و مرد آمریکایی را بویژه در سنین بالا تحت تاثیر قرار داده است. وارگاسه در سال 2014 به مطالعه نقش یک دستگاه زیست پزشکی ساخته شده از کلسیم فسفات در پیشبرد ترمیم و بازسازی استخوان پرداخت و کشف کرد که آدنوزین زیست پزشکی روی گیرنده A2B اثر می گذارد و نقش ویژه ای را در پیشبرد رشد استخوان بازی می کند. در ادامه وارگاسه و همکارانش به مطالعه مدل موشی پرداختند که با برداشتن تخمدان هایش استئوپورز بعد از یائسگی در آن مدل شده بود. آن ها به بررسی سطح بیان دو آنزیم پرداختند که به تولید آدنوزین کمک می کنند و هم چنین سطح آدنوزین مبادله شده بین سلول ها را نیز بررسی کردند. ارزیابی ها نشان داد که افزایش سطح آدنوزین در موش می تواند موجب معکوس شدن اثرات آسیب رسان این بیماری شود. هم چنین استفاده از یک ریز مولکول غیر هورمونی به جای آدنوزین نیز موجب فعال شدن گیرنده A2B و جلوگیری از استئوپورز شد. در این مطالعه موش استئوپورزی که این دارو را دریافت کرد به طور کامل درمان شد. این مطالعه آدنوزین و گیرنده A2B را یک هدف دارویی مناسب می داند که هدف قرار دادن آن از طریق ریز مولکول های دارویی و ... می تواند استئوپورز را معکوس کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه