تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 مهر 1398

  تنظیم سلول های بنیادی خونی در جفت

محققین دانشگاه UCLA نوع خاصی از سلول و یک مسیر پیام رسانی را در نیچ جفتی شناسایی کرده اند نقش کلیدی را در ممانعت از تمایز سلول های بنیادی خونی به سلول های خونی بالغ در جفت بازی می کنند. مهار این تمایز زودرس برای تضمین یک منبع خونی مناسب در طول حیات فرد حیاتی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نیچ یا ریز محیط جفت به عنوان ناحیه ای مطمئن و امن برای سلول های بنیادی در نظر گرفته می شود که از تولید و تکثیر سلول های بنیادی خونی حمایت می کند و مانع از پیشرفت آن ها در مسیر تمایزی و بالغ شدن آن ها می شود. این امر به محققین اجازه می دهد که منبعی از سلول های پیش ساز را ایجاد کنند که می توانند در آینده سلول های خونی را برای حیات فرد تامین کنند.

در این مطالعه دکتر میکولا و همکارانش دریافتند که پیام رسانی PDGF-B در سلول های تخصص یافته جفت موسوم به تروفوبلاست برای حفظ ریز محیط منحصربفرد برای تولید سلول های پیش ساز خونی حیاتی است. زمانی که پیام رسانی PDGF-B متوقف شود، این پیش سازهای خونی خیلی سریع تمایز می یابند و سلول های قرمز خونی را در جفت تولید می کنند. در واقع به نظر می رسد که تروفوبلاست به عنوان یک مرکز پیام رسانی قوی عمل می کند که ناحیه امن نیچ را کنترل می کند. این مطالعه نشان داده است که پیام رسانی PDGF-B در تروفوبلاست، تولید اریتروپوئیتین(EPO) را سرکوب می کند که یک سیتوکین یا مولکول پروتئینی پیام رسان سلولی است که تمایز سلول های بنیادی خونی به سلول های قرمز خونی را کنترل می کند. زمانی که پیام رسانی PDGF-B از دست می رود، مقادیر اضافی اریتروپوئیتین در جفت تولید می شود که موجب شروع تمایز سلول های قرمز خونی در ریز عروق جفتی می شود. این مطالعه نشان می دهد که زمانی که تکثیر سلول های بنیادی خونی مد نظر است سرکوب اریتروپوئیتین از اهمیت زیادی برخوردار است.

کشف پیام رسانی PDGF-B در تروفوبلاست به عنوان یک تنظیم کننده مهم سطح اریتروپوئیتین موضعی در جفت نشان دهنده یک مرحله تکوینی و یک مکانیسم خاص نیچ برای تنظیم بیان اریتروپوئیتین است که برای کنترل سرنوشت سلول های بنیادی خونی طی تکوین حیاتی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه