تاریخ انتشار: شنبه 27 مهر 1398
ترکیب دارو- نور می تواند بر CAR T cell درمانی کنترل داشته باشد

  ترکیب دارو- نور می تواند بر CAR T cell درمانی کنترل داشته باشد

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا گامی دیگر به ایمن کردن، دقیق تر کردن و آسان تر کنترل کردن CAR T cell درمانی نزدیک شده اند. آن ها سیستمی را ایجاد کرده اند که به آن ها اجازه می دهد انتخاب کنند که CAR T cell در کجا و در چه زمانی فعال شود تا سلول های سرطانی را تخریب کند بدون این که به سلول های طبیعی آسیبی برساند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این سیستم جدید نیازمند دو ابزار کلیدی است: داروی تاموکسیفن و نور آبی که CAR T cell را برای متصل شدن به اهدافش فعال می کند. اگر تنها یک مورد وجود داشته باشد، سلول ها غیر فعال باقی می مانند. محققین این سیستم را روی کشت های سلولی تست کرده اند و گام بعدی آن ها تست روی تومورهای موشی است. استفاده از این سیستم می تواند کنترل بهتری را روی CAR T cell درمانی در بیماران فراهم سازد و مانع از هدف قرار دادن اندام های غیر هدف و بافت های غیر بدخیم شود.

CAR T cell درمانی یک رویکرد جدید درمانی برای درمان سرطان است که شامل جمع آوری سلول های T بیمار و مهندسی کردن ژنتیکی آن ها برای بیان گیرنده های خاص روی سطح شان است تا بتوانند یک آنتی ژن خاص را روی سلول های سرطانی هدف شناسایی کنند. در ادامه سلول های T مهندسی شده مجددا به بدن بیمار برگردانده می شوند تا سلول های سرطانی یافته و هدف قرار دهند. این رویکرد بسیار امیدوار کننده نشان داده است اما یک مشکل اساسی وجود دارد و بسیاری از آنتی ژن های سرطانی هدف روی سطح سلول های سالم نیز بیان می شوند که این می تواند منجر به آسیب بافت هایی مانند قلب، ریه و کبد شود که تهدید کننده حیات فرد است.

برای حل این مشکل دکتر وانگ و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا سلول های T مهندسی شده ای را تولید کرده اند که تنها با دریافت دو عامل فعال می شوند: تیمار با ریز مولکول دارویی تاموکسیفن و سپس قرار گرفتن در معرض پالس های کوتاه نور آبی با شدت کم. این عوامل موجب می شود که شانس فعال شدن تصادفی CAR T cell بی نهایت پایین بیاید زیرا برای فعال شدن آن نیاز به هر دو عامل به صورت هم زمان است. دارو سلول ها را تحریک می کند و نور آن ها را دقیقا به جایی هدایت می کند که آن ها باید فعال شوند. محققین امیدوارند که بتوانند با این رویکرد کارایی، ایمنی و دقت CAR T cell درمانی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه