تاریخ انتشار: شنبه 16 آذر 1398
سوپر گرافت هایی که می توانند دیابت را درمان کنند

  سوپر گرافت هایی که می توانند دیابت را درمان کنند

برای بیماران مبتلا به شکل شدید دیابت نوع یک، پیوند سلول های پانکراسی گاهی چاره ساز است. پانکراس شامل کلاسترهای سلولی به نام جزایر لانگرهانس است که هورمون های تنظیم کننده قند خون را تولید می کنند. با این حال، فرایند پیوند طولانی و پیچیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بدنبال پیوند جزایر پانکراسی، بخش عمده ای از سلول ها قبل از این که بوسیله میزبان مورد پذیرش قرار گیرند می میرند. محققین دانشگاه جنوا و بیمارستان دانشگاه جنوای سوئیس با اضافه کردن سلول های اپی تلیالی آمنیوتیک به کلاسترهای سلولی پانکراسی آن ها توانسته اند سوپر جزایر لانگرهانس را تولید کنند که بعد از پیوند بیش از نیمی از آن ها موفق به پذیرفته شدن بوسیله میزبان می شوند. این سلول ها قادر به تولید انسولین به صورت موثرتر و سریع تر هستند.

امروزه، پیوند جزایر پانکراسی یکی از گزینه های موثر برای بیمارانی است که به دیابت نوع یک مبتلا هستند. جزایر از پانکراس اهدا کننده برداشته می شوند، جداسازی می شوند و به کبد بیمار پیوند می شوند. این رویکرد بسیار کنترل شده است و حدود 15 بیمار سالانه در سوئیس متحمل این پیوند می شوند. از آن جایی که بسیاری از سلول ها بعد از پیوند می میرند گاهی نیاز به پیوند جزایر مشتق از چندین اهدا کننده برای یک فرد است.

به منظور بهبود موفقیت پیوند جزایر پانکراسی و بقای سلول های پیوند شده، محققین جنوا به دنبال یافتن راهی برای افزایش مقاومت سلول های پیوندی بودند. به این منظور آن ها به این ایده رسیدند که سلول های اپی تلیالی آمنیوتیک که از دیواره غشای داخلی جفت گرفته می شود را به سلول های پانکراسی اضافه کنند. این سلول ها بسیار شبیه به سلول های بنیادی هستند. استفاده از این سلول ها موجب افزایش و پیشبرد عملکرد سلول های پانکراسی در تولید هورمون های پانکراسی با توجه به نوسانات سطح قند خون شد.

در شرایط آزمایشگاهی، اضافه کردن سلول های اپی تلیالی آمنیوتیک به کلاسترهای سلولی اجازه داد که اسفیرهای منظیمی را شکل دهند که حاکی از ارتباطات بین سلولی بهتر بود. در گام دوم و در شرایط درون تنی، محققین این سوپر جزایر لانگرهانسی را به موش دیابتی پیوند کردند و مشاهده کردند که این امر خیلی سریع موجب تولید انسولین شد. حتی با تعداد کمی از این کلاسترهای سلولی، سوپر جزایر پانکراسی به خوبی با محیط جدید سازش پیدا کردند و خیلی سریع رگزایی کردند که اجازه تهیه اکسیژن و مواد غذایی برای جزایر را می دهد و بقای آن ها را تضمین می کند. به نظر می رسد که سلول های اپی تلیالی آمنیوتیک دو نقش مهم را بازی می کنند: مشکل فقدان اکسیژن که دلیل مرگ بسیاری از سلول ها است را حل می کنند و سیستم ایمنی میزبان را تعدیل می کنند و مانع از رد پیوند می شوند.

محققین بر این باورند که مکانیسم مشابه در مورد جزایر پانکراسی انسانی نیز جوابگو خواهد بود و می تواند یک مکانیسم حفاظتی برای جزایر پانکراسی پیوندی به انسان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه