تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 دی 1398
غربالگری بیش از ۲۰ نوع سرطان تنها با یک آزمایش خون

  غربالگری بیش از ۲۰ نوع سرطان تنها با یک آزمایش خون

نوآوری‌های مدرن در عرصه پزشکی به پزشکان این قدرت را داده است تا تست‌های غربالگری برای تشخیص و شناسایی زودهنگام انواع مختلفی از سرطان‌ها را انجام دهند اما غربالگری چندین نوع سرطان به طور همزمان و تنها با انجام یک آزمایش، هنوز در حد یک رویاست.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، اخیرا شرکت آمریکایی GRAIL نوع جدیدی از آزمایش خون را ابداع کرده است که می‌تواند با جستجو برای ردپای خاص سرطان‌ها در DNA یافت شده در یک نمونه خون، بیش از ۲۰ نوع مختلف از انواع سرطان را با دقت بالا تشخیص دهد.

موسسه سرطان دانا فاربر در بیانیه مطبوعاتی خود در مورد نحوه کار این آزمایش خون و تفاوتی که با دیگر روش‌های غربالگری سرطان دارد، می‌نویسد: برخلاف «بافت‌برداری‌های مایع» که جهش‌های ژنتیکی یا دیگر تغییرات مرتبط با سرطان را در DNA تشخیص می‌دهند، این فناوری بر گروه‌های متیلی که به DNA اضافه می‌شوند، تمرکز دارد.

گروه‌های متیلی واحدهای شیمیایی هستند که می‌توانند در طول فرآیندی موسوم به متیلاسیون برای کنترل این که کدام ژن روشن و کدام خاموش باشد، به دی. ان. ای بچسبند. الگوهای غیرعادی متیلاسیون در بسیاری از موارد بیشتر از جهش‌های ژنتیکی وجود سرطان و نوع آن را نشان می‌دهند.   

محققان برای تست این تکنیک جدید آزمایش خون، از آن بر روی نمونه خون بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ بیمار که برخی از آن‌ها به سرطان مبتلا بودند، استفاده کردند. نتیجه بررسی‌ها نشان داد که این آزمایش ضمن تشخیص درست وجود سرطان، همچنین به دقت نشان می‌دهد که سرطان از کدام قسمت بدن شروع شده است.

این روش در ۹۷ درصد از نمونه‌های مورد بررسی توانست وجود سرطان را با دقت خارق‌العاده ۸۹ درصد پیش‌بینی کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه