تاریخ انتشار: شنبه 29 تیر 1392
احیای شبکیه چشم با هم‌جوشی سلولی

  احیای شبکیه چشم با هم‌جوشی سلولی

محققان «مرکز تنظیم ژنومی» (CRG) در بارسلونا موفق به احیای شبکیه چشم با استفاده از بازبرنامه‌ریزی عصبی شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، هم‌اکنون خطوط تحقیقاتی مختلفی برای بررسی امکان احیای بافت از طریق بازبرنامه‌یزی سلولی وجود دارند که یکی از مکانیسم‌های مورد مطالعه، بازبرنامه‌ریزی از طریق هم‌جوشی سلولی است.
 
پیا کازما، رییس گروه احیا و بازبرنامه‌ریزی مرکز تنظیم ژنومی و تیم علمی‌اش از روش هم‌جوشی سلولی برای بازبرنامه‌ریزی عصب‌های شبکیه استفاده کردند.
 
این مکانیسم شامل وارد کردن سلول‌های بنیادی مغز استخوان به درون شبکیه آسیب‌دیده است.
 
سلول‌های غیرقابل‌تمایز جدید با نورون‌های شبکیه هم‌جوشی داشته و قابلیت احیای بافت را به دست می‌آورند.
 
این نخستین بار است که دانشمندان موفق به احیای شبکیه و بازبرنامه‌زیزی نورون‌های آن از طریق هم‌جوشی هسته‌یی داخل بدن شده‌اند.
 
محققان حاضر در این پروژه یک گذرگاه سیگنال‌دهنده را شناسایی کرده‌اند که هنگام فعال‌شدن به نورون‌ها امکان بازبرنامه‌یزی‌شدن از طریق هم‌جوشی با سلول‌های مغز استخوان را می‌دهد.
 
این کشف نه تنها به دلیل کاربردهای پزشکی ممکن برای احیای شبکیه بلکه به دلیل احیای احتمالی دیگر بافت‌های عصبی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
مطالعه جدید نشان می‌دهد که احیای بافت‌های عصبی از طریق هم‌جوشی سلولی در پستانداران ممکن است و همچنین این تکنیک نوین را به عنوان مکانیسمی بالقوه برای احیای بافت عصبی پیچیده‌تر توصیف می‌کند.
جزئیات این مطالعه در Cell Reports منتشر شد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 05 مهر,1393

محمد قاسم زاده

درمان آرپی در حال حاضر در چه مرحله ای هست؟آیا امکان درمان در حال حاضر در ایران یا خارج کشور وجود دارد یا خیر؟ <br />

چهارشنبه, 27 شهریور,1392

لیلا عرب

سئوال:ایا با این روش امیدی به درمان ارپی به زودی هست؟
پاسخ:پیوند سلول های بنیادی در بیماران مبتلا به RP در آینده نزردیک در پژوهشگاه رویان انجام خواهد شد.

یکشنبه, 24 شهریور,1392

مینا

ایا با این روش امیدی به درمان ارپی به زودی هست؟

یکشنبه, 30 تیر,1392

لیلا عرب

سئوال:یا اگر کسی مشکل بیماری آرپی (شبکیه چشم )داشته باشد در صورت درمان قطعی باسلولهای بنیادی ایا مشکل شب کوری این بیماران در کنار مداواشدن رنگدانه ها و دید مرکزی ومخروطی و استوانه ای حل میشود یا شب کوری درمان ندارد توضیح دهید
پاسخ:ترمیم بیماری های شبکیه به دلیل بافت عصبی بسیار پیچیده آن بسیار مشکل است خصوصا که بسیاری از این بیماری ها منشا زنتیکی دارد.در پزوهشگاه رویان محققین مدت زیادی است که در این زمینه کار می کنند و چنانچه با انجام پیوند در نمونه های حیوانی به نتیجه خوبی برسند طرح تحقیقاتی در انسان نیز آغاز خواهد شد.

شنبه, 29 تیر,1392

باسلام به دست اندرکاران سایت بنیان:
آیا اگر کسی مشکل بیماری آرپی (شبکیه چشم )داشته باشد در صورت درمان قطعی باسلولهای بنیادی ایا مشکل شب کوری این بیماران در کنار مداواشدن رنگدانه ها و دید مرکزی ومخروطی و استوانه ای حل میشود یا شب کوری درمان ندارد توضیح دهید لطفا.
با تشکرمحسن

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه