تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 اردیبهشت 1399
رویکردی جدید برای درمان چاقی، سندرم متابولیک و دیابت

  رویکردی جدید برای درمان چاقی، سندرم متابولیک و دیابت

در قرن 21، جست و جو برای روش های درمانی بیماری های غیر مسری مانند چاقی، سندرم متابولیک و دیابت جزء اولیت های اصلی علم پزشکی بوده است. مهار و درمان این بیماری ها شامل تغییر و کنترل شیوه زندگی، رژیم غذایی و استفاده از داروها است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با وجود پیشرفت در پزشکی و داروسازی (تهیه راه حل های جدید برای اصلاح متابولیسم) و بیوتکنولوژی ، هنوز هم به رویکردهای مؤثر جدید در درمان چاقی ، سندرم متابولیک و دیابت نیاز است.

محققین خاطرنشان می كنند كه بافت چربی یكی از عوامل اصلی در پیشرفت چاقی و دیابت است. بافت چربی هم توسط موقعیت آناتومیک و هم بر اساس عملکرد (چربی سفید و قهوه ای) طبقه بندی می شود. بنابراین ، کارکردهای اصلی بافت چربی سفید ، صرفه جویی در مصرف انرژی به شکل لیپیدها و همچنین عمل کردن به عنوان یک غده درون ریز است که در ترشح هورمون ها ، فاکتورهای رشد ، سیتوکین ها ، شیموکین ها و ... نقش دارد. عملکرد بافت چربی قهوه ای تولید گرما در طول ترموژنز تطبیقی است (فرآیند تولید گرما در پاسخ به تحریک سرما). در انسان ، بر خلاف جوندگان (حیوانات آزمایشگاهی که بیشتر در آزمایش های پزشکی از جمله مدل سازی چاقی ، سندرم متابولیک و دیابت استفاده می شود) ، بافت چربی قهوه ای فقط در نوزادان  به تعداد قابل توجهی وجود دارد. اخیراً وجود بافت چربی فعال ترموژنیک در بزرگسالان نیز نشان داده شده است ، اما این بافت چربی از جنبه های مختلف (تکوین ، مورفولوژی ، بیان ژن ، تولید آدیپوکین و غیره) با بافت چربی قهوه ای کلاسیک متفاوت است. به این بافت چربی "قهوه ای" گفته می شود.

تمام انواع سلول های بافت چربی در طول تمایز از سلولهای بنیادی چربی مشتق می شوند. در حال حاضر این سوال وجود دارد که منشا سلولهای چربی قهوه ای (از همان سلول بنیادی به عنوان سلولهای چربی سفید ، یا از سلولهای بنیادی همان سلولهای چربی قهوه ای ، یا از سلولهای بنیادی خود است یا خیر و آیا قابلیت تبدیل بافت چربی سفید به بافت چربی قهوه ای وجود دارد یا خیر.

توانایی کنترل تشکیل بافت چربی جدید ، تبدیل بافت چربی سفید به رنگ قهوه ای یا تعیین جهت تمایز سلول های بنیادی سلولهای بنیادی چربی به زیرگروه خاص ، یک هدف جذاب برای تولید مواد دارویی جدید برای درمان چاقی ، سندرم متابولیک و دیابت است. علاوه بر جستجوی مواد دارویی جدید که برای کنترل عملکرد بافت چربی یا سایر جنبه های بیوشیمیایی هموستاز انرژی طراحی شده اند ، مطالعه نقش آب در سلامت انسان ، سوخت و ساز بدن و پاتوژنز بیماری های مختلف نیز مهم است. آب فراوان ترین ماده شیمیایی موجود در کره زمین است و بیشترین درصد جرم موجودات زنده به آن نسبت داده می شود. آب همچنین یک حلال جهانی است که به موجب آن فرآیندهای بیوشیمیایی اساسی موجودات زنده اتفاق می افتد.

دکتر لوئیزا لیتوانیا و همکارانش در دانشگاه مسکو به بررسی این امر پرداختند که آیا دوتریوم موجود در آب در تمایز تنظیم سلولهای بنیادی بافت چربی دخیل است یا خیر. تمایز چربی سلولهای بنیادی مزانشیمی به عنوان یک مدل آزمایشگاهی انتخاب شد ، که در آن کارآیی تشکیل سلولهای چربی بالغ از سلولهای پیش ساز در محیط های دارای محتوای دوتریوم مختلف مورد بررسی قرار گرفت. آن ها اثرات غلظت های مختلف دوتریوم را روی کارایی و جهت تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی (چربی سفید یا چربی قهوه ای/بژ) در شرایط برون تنی بررسی کرده اند اما برای اعلام نتایج دقیق تر و اطمینان بیشتر از این اثر گذاری نیاز به بررسی های بیشتر در زمینه مکانیسم های مولکولی اثرگذاری دوتریوم روی سلول ها است.این مطالعه تحت عنوان"The influence of deuterium on the effectiveness and type of adipogenic differentiation of stem cells of human adipose tissue in vitro" در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است و نتایج آن می تواند مبنای طراحی رویکردهای درمانی جدید برای مقابله با چاقی و سایر بیماری های متابولیک باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه