تاریخ انتشار: شنبه 27 اردیبهشت 1399
سلول های بنیادی ابزاری برای درمان اسکار قرنیه

  سلول های بنیادی ابزاری برای درمان اسکار قرنیه

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) عفونت، التهاب، تروما، بیماری و لنزهای تماسی از جمله دلایل بروز اسکار قرنیه و نابینایی هستند. در حالی که پیوند قرنیه، گلد استاندارد درمانی برای این مشکل است اما کمبود اهدا کننده استفاده از این رویکرد را محدود کرده است و به همین دلیل محققین به دنبال ایجاد رویکردی جایگزین هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، قرنیه بافتی شفاف در جلوی چشم است که از چشم محافظت می کند و اجازه ورود نور به چشم را می دهد و 75 درصد متمرکز شدن نور در چشم به عملکرد قرنیه بستگی دارد. اما گاهی به دلایلی که در بالا ذکر شد، فرد دچار اسکار قرنیه و درنتیجه تاری دید و در نهایت نابینایی می شود.

به عقیده محققین استفاده از سلول های بنیادی استرومای قرنیه(بافت میانی قرنیه) می توانند نقش امیدوار کننده ای را در جایگزینی بافت های اهدایی بازی  کنند. این سلول های بنیادی قادرند ماتریکس خارج سلولی بخش استرومای قرنیه را بازسازی کنند و به این ترتیب شفافیت قرنیه را حفظ کنند. در این مطالعه که در سوربن فرانسه صورت گرفته است محققین با استفاده از مدل های موشی نشان داده اند که تزریق سلول های بنیادی استرومایی به ناحیه آسیب قرنیه موجب افزایش شفافیت قرنیه می شود که این امر مربوط به مهاجرت و رشد سلول های بنیادی استرومایی در قرنیه است و این در حالی است که هیچ گونه التهابی ایجاد نشد.

به عقیده دکتر بوردری، سرپرست این تیم تحقیقاتی، سلول های استرومایی قرنیه توانایی پیشبرد بازسازی بافت شفاف استرومای قرنیه را دارند و تزریق این سلول ها می تواند رویکردی جایگزین برای درمان اسکار قرنیه باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه