تاریخ انتشار: یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
سلول‌های بنیادی ابزاری ارزشمند در درمان دیابت

  سلول‌های بنیادی ابزاری ارزشمند در درمان دیابت

دیابت حاصل مشکل در تولید یا پاسخ دهی به هورمون انسولین است و یک درمان جدید و نوظهور برای این بیماری شامل تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های بتای ترشح کننده است که در حال حاضر در مطالعات جانوری به خوبی جوابت داده است و موجب کاهش علایم بیماری در آن ها شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellnews،  پژوهشگران دانشگاه واشنگتن روش کارآمدی را برای تولید سلول های بتا  ایجاد کرده‌اند و دریافتند که کاشت این سلول‌ها در موش‌های دیابتی، بیماری آنها را درمان می‌کند. محققین پیش از این نیز نشان داده بودند که تزریق این سلول‌ها به موش‌ها برای درمان دیابت مفید است، اما کار جدید آنها نتایج چشمگیرتری داشته است.

هنگامی که به موش‌های مدل دیابتی، سلول‌های ترشح کننده انسولین تزریق شد، طی دو هفته سطح گلوکز خون به حالت عادی بازگشت و برای ماه‌های زیادی در ادامه در همین سطح ماند. انسولین معمولاً توسط سلول‌های بتا در لوزالمعده تولید می‌شود؛ اما در مبتلایان به دیابت این سلول‌ها به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کنند. این بیماری معمولاً با تزریق مستقیم انسولین در جریان خون در صورت لزوم مدیریت می‌شود. اما در سال‌های اخیر، محققین روش‌هایی برای تبدیل سلول‌های بنیادی انسان به سلول‌های بتا یافته‌اند که می‌تواند انسولین بیشتری تولید کند.

محققین در مطالعه جدید، این تکنیک را بهبود بخشیدند. معمولاً هنگام تبدیل سلول‌های بنیادی به نوع خاصی از سلول، چند اشتباه تصادفی انجام می‌شود، بنابراین برخی از انواع دیگر سلول‌ها در ترکیب قرار می‌گیرند. این سلول‌ها اگرچه بی ضرر هستند، اما در روند کلی اختلال ایجاد می‌کنند.  هر چه سلول‌های غیر هدفمند بیشتری به دست بیاید، سلول‌های درمانی کمتری خواهیم داشت. شما برای درمان فرد مبتلا به دیابت به حدود یک میلیارد سلول بتا نیاز دارید. اما اگر یک چهارم سلول‌هایی که ساخته‌اید در واقع سلول‌های کبدی یا سلول‌های پانکراس باشند، به جای نیاز به یک میلیارد سلول به ۱.۲۵ میلیارد سلول نیاز خواهید داشت. این کار درمان بیماری را ۲۵ درصد دشوارتر می‌کند. بنابراین روش جدید محققین دانشگاه واشنگتن روی کاهش موارد اضافی ناخواسته متمرکز شده است.

این گروه با هدف قرار دادن "اسکلت سلولی"(cytoskeleton) -ساختار اساسی که به سلول‌ها شکل می‌دهد- قادر به تولید نه تنها درصد بالاتری از سلول‌های بتا بود، بلکه آنها عملکرد بهتری نیز داشتندهنگامی که این سلول‌های بتای تازه و بهبود یافته به موش‌های دیابتی تزریق شدند، سطح قند خون آنها تثبیت شد و دیابت را تا ۹ ماه از نظر عملکردی درمان کرد. البته این مطالعه در این مرحله تنها یک آزمایش حیوانی است، بنابراین نتایج آن ممکن است به این زودی‌ها روی انسان قابل ترجمه نباشد. اما محققین قصد دارند این کار را با آزمایش سلول‌های موجود در حیوانات بزرگتر در دوره‌های طولانی‌تر ادامه دهند، با این امید که یک روز این درمان را برای آزمایش‌های بالینی انسان آماده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه