تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 اردیبهشت 1399
مطالعات سرطان ممکن است به تولید سلول های بنیادی خون ساز قابل استفاده در درمان کمک کند

  مطالعات سرطان ممکن است به تولید سلول های بنیادی خون ساز قابل استفاده در درمان کمک کند

یک تلاش تحقیقاتی گسترده که بیش از یک ربع قرن طول کشیده است ممکن است منجر به تولید سلول های بنیادی خون ساز اختصاصی برای فرد شود که قابلیت استفاده در درمان لوکمیا را دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مسیر تحقیقاتی، محققین سلول های سوماتیک فرد بیمار را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تمایز می دهند که قادر به تولید انواع مختلف سلول های بدن از جمله سلول های خونی هستند. متاسفانه، این سلول های iPS پتانسیل سرطان زایی را نیز دارند. به همین دلیل پژوهشگران به دنبال راهی بودند که سلول های بنیادی خون سازی را تولید کنند که قادر به تولید همه انواع سلول های خونی نباشد بلکه تنها برخی از انواع سلول های خونی را تولید کنند. خبر خوب در این مورد این است که این سلول ها نمی توانند منجر به سرطان شوند و خبر بد این است که نمی توان سلول های بنیادی خون سازی با این ویژگی ها را تولید کرد که در شرایط بدن بتواند به رشد خود ادامه دهد.

اما در پژوهشی جدید در مرکز سرطان دانشگاه کلرادو، محققین راهی را برای این امر یافته اند. آن ها روی ژنی به نام MLL کار می کنند که وقتی به طور تصادفی با سایر ژن ها ادغام می شود منجر به لوکمیای کودکان می شود. به عبارت دیگر، عملکرد نامناسب ژن MLL اتفاق خوبی نیست و محققین بدنبال این امر هستند که دریابند چگونه عملکرد این ژن سرطان زا را خاموش کنند. زمانی که محققین به ناک اوت کردن ژن MLL پرداختند مشاهده کردند که سلول های بنیادی خون ساز قادر به حفظ بنیادینگی شان نیستند و آن ها شروع به تمایز یافتن به سلول های طبیعی سیستم خونی می کند. به عقیده دکتر ارنست سرپرست این تیم تحقیقاتی می تواند با دو برابر کردن مقدار پروتئین MLL در سلول های بنیادی پرتوان آن ها را برای تولید سلول های خونی بیشتر سوق دارد. این یافته می تواند منجر به تولید سلول های بنیادی خون سازی شود که قابل استفاده برای رشد مجدد سیستم خونی بیماران لوکمیایی بعد از شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه