تاریخ انتشار: شنبه 17 خرداد 1399
تولید بافت های استخوانی سه بعدی دارای عملکرد با استفاده از یک جوهر زیستی جدید

  تولید بافت های استخوانی سه بعدی دارای عملکرد با استفاده از یک جوهر زیستی جدید

دکتر گاهاور و همکارانش یک جوهر زیستی قابل پرینت را به عنوان پلت فرمی برای تولید بافت های دارای عملکرد و با مقیاس آناتومیک تولید کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پرینت زیستی یک رویکرد نوظهور در تولید زیست موادی مانند هیدروژل است که آن ها را سلول و فاکتورهای رشد ترکیب می کند و از این مخلوط برای تولید ساختارهای شبه بافتی که بافت های طبیعی را تقلید می کنند، استفاده می کند. یکی از کاربردهای این فناوری می تواند طراحی و تولید گرافت های استخوانی با توجه به نیاز فرد باشد، به طوری که بتواند ناحیه آسیب دیده را به خوبی پوشش دهد.

پرینت زیستی نیازمند زیست موادی است که بتوانند حامل یا ناقل سلول ها باشد، به خوبی قابل پرینت کردن باشند و بتوانند یک ریز محیط مناسب را برای سلول ها فراهم آورند. اما متاسفانه جوهرهای زیستی موجود از زیست سازگاری، قابلیت پرینت، ثبات ساختاری و عملکردهای مناسب بافتی لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل استفاده از آن ها در پیش بالین و بالین با مشکل مواجه است.

در پژوهشی جدید، گاهاور و همکارانش یک جوهر زیستی موسوم به جوهر زیستی در هم تنیدگی یونی-کووالانی مهندسی شده جدید (Nanoengineered Ionic-Covalent Entanglement (NICE)) را تولید کرده اند. جوهر زیستی NICE ترکیبی از دو فناوری است که به همراه هم موجب تقویت موثرتر این جوهر و تولید ساختارهای قوی تری می شوند. این جوهر زیستی اجازه تولید داربست های قوی می دهد که می توانند در مقیاس مورد نظر و با یک ساختار قابل تحمل برای سلول ها تولید شوند.

بارگیری سلول های بنیادی درون این جوهر زیستی برای تولید بافت استخوانی منجر به تولید بافت استخوانی سه بعدی شد که ساختار بافت اسفنجی موجود در استخوان مهره ها را تداعی می کنند. محققین بر این باورند که استفاده از این جوهر زیستی در تولید داربست های استخوانی و بافت های استخوانی می تواند یک رویکرد درمانی موثر برای مشکلات ارتوپدی در آینده ای نزدیک باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه