تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 خرداد 1399
مکانیسم های اپی ژنتیکی تمایز سلول های خونی

  مکانیسم های اپی ژنتیکی تمایز سلول های خونی

به طور متوسط، بدن انسان حاوی بیش از 35 میلیارد سلول قرمز خونی است که تقریبا در هر ثانیه نزدیک به سه میلیون عدد از آن ها می میرند. اما هم زمان همین تعداد سلول قرمز خونی نیز تولید می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، همه این سلول ها متحمل یک فرایند تمایز چند مرحله ای موسوم به اریتروپوئز می شوند. این فرایند از سلول های بنیادی خون ساز شروع می شود و در ادامه آن ها به سلول های پیش ساز چند توان (MPPs) تبدیل می شوند و در نهایت به سلول های قرمز خونی بالغ تمایز می یابند. در صورتی که این فرایند به مشکل مواجه شود می تواند سلامتی فرد را به مخاطره بیاندازد.

در پژوهشی جدید دکتر عاصف اختر و همکارانش در دانشگاه فرایبورگ سعی در شناسایی عاملی داشته اند که فرایند تمایز سلول های خونی را کنترل می کند. آن ها دریافته اند که آنزیمی به نام MOF به عنوان یک تنظیم کننده اپی ژنتیکی می تواند سرنوشت سلول های بنیادی خون ساز در فرایند اریتروپوئز را هماهنگ کند. در واقع یکی از مهم ترین سیگنال های ذاتی مهم در کنترل فرایندهای تکوینی سلولی تعدیل کروماتین ها است. در سلول های ما، DNA در پیرامون پروتئین های هیستونی پیچیده می شود تا ساختار کروماتین را شکل بدهد. این بسته بندی نقش حیاتی را در تنظیم ژن های اختصاصی نوع سلول و البته تمایز اریتروئیدی بازی می کند.

آنزیم MOF به طور مستقیم موجب باز کردن کروماتین می شود که این امر را از طریق استیله کردن هیستون H4 در یکی از جایگاه های خاص(K16ac) انجام می دهد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که آنزیم MOF اریتروپوئز را از طریق تنظیم در دسترس بودن کروماتین سلول های بنیادی خون ساز و پیش سازهای سلول های قرمز خونی هماهنگ می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه