تاریخ انتشار: یکشنبه 29 تیر 1399
گاهی ویروس های بی ضرر به سیستم الکتریکی قلبی حمله می کنند

  گاهی ویروس های بی ضرر به سیستم الکتریکی قلبی حمله می کنند

محققین در Virginia Tech به مطالعه این پرداخته اند که چگونه یک ویروس به طور معمول خوش خیم و بی ضرر به قلب انسان حمله می کند و منجر به مرگ فرد می شود. به نظر می رسد این ویروس سیستم الکتریکی قلب را مختل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، افزایش دانسته ها در مورد آریتمی های ناشی از اختلالات الکتریکی قلبی می تواند به درمان بهتر این مشکلات کمک کند. فیبریلاسیون دهلیزی، شایع ترین آریتمی قلبی است که بیش از دو میلیون نفر را در آمریکا تحت تاثیر قرار داده است.

سلول های عضلانی قلبی از طریق کانال هایی موسوم به اتصالات منفذ دار یا gap junctions با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. این ارتباطات یا اتصالات منفذ دار بوسیله پروتئین هایی به نام کانکسین شکل می گیرند که پلی را بین دو سلول مجاور ایجاد می کنند و سیگنال های الکتریکی را به یکدیگر منتقل می کنند و اجازه انقباض و ضربان هم زمان را برای آن ها فراهم می کنند.

در پژوهش جدید، پاتریک کالهوم و همکارانش در VTC دریافته اند که آدنوویروس های موجود در بدن نه تنها مسیرهای پیام رسانی الکتریکی قلبی را مختل می کنند، بلکه توانایی سلول برای ساخت کانال های ارتباطی جدید را نیز مختل می کنند. به منظور رسیدن به این یافته، کالهوم و همکارانش سلول های قلبی انسان را در ظروف آزمایشگاهی کشت دادند و اثر این ویروس ها را روی آن ها بررسی کرده اند. نتایج نشان داد که آدنوویروس ها می توانند روی این اتصالات منفذدار اثر بگذارند و موجب کاهش سطح یک پروتئین کلیدی این ارتباطات موسوم به کانکسین 43 می شوند و این امر سیستم الکتریکی را مختل می کند و در نتیجه آریتمی های قلبی بروز می کند.

این مطالعه کانکسین های موجود در اتصالات منفذدار سلول های قلبی را هدفی برای ویروس های در ظاهر بی ضرر موجود در بدن معرفی کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه