تاریخ انتشار: دوشنبه 30 تیر 1399
نقش مارپیچ های دو رشته ای DNA در تعیین سرنوشت جفت

  نقش مارپیچ های دو رشته ای DNA در تعیین سرنوشت جفت

تکوین جفت پستانداران به یک دو قلوی غیر معمول بستگی دارد که مارپیچ دو رشته ای کلاسیک DNA را جدا کرده و آن ها را به صورت تک رشته ای در می آورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پژوهشگران دانشگاه Yale دریافته اند که تکوین جفت پستانداران به یک دو قلوی غیر معمول بستگی دارد که مارپیچ دو رشته ای کلاسیک DNA را جدا کرده و آن ها را به صورت تک رشته ای در می آورند. هم چنین آن ها یک تنظیم کننده مولکولی را  شناسایی کرده اند که روی این تک رشته های DNA عمل کرده و موجب تسریع یا توقف تکوین جفت می شوند. این یافته ها نه تنها می تواند برای شناسایی بهتر مشکلات حین بارداری کمک کننده باشد بلکه می تواند به درک نحوه تکثیر تومورهای سرطانی نیز کمک کند!.

بافت جفت بسیار سریع رشد می کند و تشکیل عروق خونی را تحریک کرده و موجب تهاجم آن ها به بافت های پیرامونی و مجاور می شود، شبیه آن چه برای تومورها اتفاق می افتد. اما برخلاف تومور، جفت رشدی دقیق، کنترل شده و هماهنگ دارد. در اولیه ترین مراحل تکوین جنینی دو فرایند مرتبط با هم به طور هم زمان شروع می شوند.

این مطالعه نشان داده است که DNAی سلول هایی که موجب رشد جفت در حین تکوین می شود یک ویژگی غیر معمول را نشان می دهند و مارپیچ دو رشته ای DNA شروع به پیچ خوردن می کند. این پیچیدگی موجب می شود که بخش های خاصی از ژنوم به صورت تک رشته ای در آیند. اگرچه توالی های اولیه DNA بین جفت و جنین مشترک هستند، ساختارهای مختلف DNA بین این دو به تعیین سرنوشت سلول ها کمک می کند. دکتر ژیائو و همکارانش کشف کرده اند که بعد از این فرایند رشد جفت بوسیله باز ششم DNA به نام N6- متیل آدنین تنظیم می شود. این باز نواحی تک رشته ای DNA را تثبیت می کند و SATB1 را دفع می کند. پروتئین SATB1، یک پروتئین حیاتی برای سازماندهی کروماتین است. جفت بدون N6- متیل آدنین، به صورت کنترل نشده ای رشد می کند و این در حالی است که جفت های دارای سطوح بالای N6- متیل آدنین نواقص شدیدی را موجب می شوند که در نهایت موجب متوقف شدن تکوین جنین می شوند.

یافته های این مطالعه به ایجاد درمان های جدید برای مشکلاتی مانند پره آکلامپسی و هم چنین برخی از انواع خاص سرطان ها که ناشی از فعالیت تک رشته های DNA هستند، کمک خواهد کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه