تاریخ انتشار: دوشنبه 27 مرداد 1399
راهی جدید برای انتقال داروها از طریق پوست

  راهی جدید برای انتقال داروها از طریق پوست

دانشمندان مرکز تحقیقات A * STAR، نشان داده اند که اعمال یک فشار موقت روی پوست موجب می شود که میکروپورها یا ریز سوراخ هایی در پوست ایجاد شود که اجازه عبور راحت¬تر داروها از پوست را می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه که در مجلۀ Science Advances منتشر شده است، نشان داد كه نزدیک کردن دو آهن ربا بهم به منظور ایجاد فشار بر روي پوست و ایجاد یک چین پوستی  منجر به تغييرات كوتاه مدت در عملکردی سدی پوست و بطور خاص تشكيل "ریزسوراخ­های" زير سطح پوست می شود. این ریزسوراخ­ها که حدود 3 میكرومتر قطر دارند، به داروهایی كه به طور موضعی بر روی سطح پوست استفاده می شوند اجازه می دهند که با نرخ و سرعتی شش برابر روش های معمول به درون پوست و بدن موش وارد شوند.

به عقیده محققین از آن جایی که  سوزن و تزریق میکرونیدل به پوست آسیب می رسانند، ریزسوراخ­ها می­توانند راه را برای تحویل بدون درد داروهایی مانند انسولین هموار کنند. این پروژه تحقیقاتی از درمان سنتی چینی موسوم به tuina الهام گرفته است که در آن متخصصین با اعمال فشار و مالش پوست و ماهیچه ها موجب پذیرش هر چه بهتر روغنی می شوند که روی آن ها مالیده می شود.  

نتایج تجربی نیز نشان داد که با استفاده از این روش، نانوذرات و انسولین به طور موثری از طریق پوست موش ها ، در توده های مولکولی تا 20 هزار دالتون تحویل داده می شوند که این امر 40 برابر رویکردهای موجود است. به عقیده محققین اعمال یک فشار موقت روی پوست موجب می شود که تعداد اتصالات محکم بین سلول های اپی درمی دستخوش تغییر شود و در نتیجه مولکول های دارویی بیشتری وارد بدن فرد شوند.

یافتن چنین رویکردی می تواند راهی برای بیمارانی باشد که نیازمند تزریق روزانه انسولین هستند و باید راهی برای جلوگیری از آسیب های پوستی آن ها بیابیم و این رویکرد نوید بخش ایجاد این راه است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه