تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 مرداد 1399
درمان بیماری گرانولوماتوز مزمن و ابسته به  X(X-CGD) به کمک ژن درمانی

  درمان بیماری گرانولوماتوز مزمن و ابسته به X(X-CGD) به کمک ژن درمانی

افراد مبتلا به گرانولوماتوز مزمن یا CGD دارای جهش در پنج ژنی هستند که از طریق فوران مواد شیمیایی بوسیله سلول های سفید خونی به آن ها برای مقابله با باکتری ها و قارچ ها کمک می کند. بدون این فوران مواد شیمیایی، بیماران مبتلا به این بیمار مستعد عفونت های باکتریایی و قارچی هستند. عفونت می تواند شدید و تهدید کننده حیات فرد باشد.
امتیاز: Article Rating

  به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، شایع ترین شکل CGD، نوعی از آن موسوم به X-CGD است که تنها مردان را تحت تاثیر قرار می دهد و به دلیل وجود یک جهش در ژن موجود روی کروموزوم X است. اما در مطالعه ای جدید محققین از پتانسیل ژن درمانی و سلول های بنیادی برای 9 بیمار مبتلا به این عارضه استفاده کردند و شش نفر از آن ها دچار بهبودی شدند و نیاز به استفاده از درمان های دیگر را ندارند.

در حال حاضر علاوه بر استفاده از دوره های آنتی بادی، تنها گزینه درمانی برای بیماران مبتلا به CGD استفاده از پیوند مغز استخوان از یک اهدا کننده سالم و مطابق است و کمبود اهدا کننده مناسب درمان این بیماری را مشکل می کند. اما در این رویکرد جدید، محققین سلول های بنیادی خون ساز بیماران مبتلا به X-CGD را برداشته و آن ها را در شرایط آزمایشگاهی مورد مهندسی ژنتیک قرار داده و جهش هایشان را تصحیح کردند. در ادام این سلول های بنیادی مهندسی ژنتیک که قادر به تولید سلول های سفید خونی مناسب بودند مجددا به بدن فرد پیوند شدند و همان طور که گفته شد 6 بیمار از 9 بیماری که دچار مشکل بودند به این ترتیب بهبودی تقریبا کاملی را بدست آورده اند به نحوی که پیگیری های 3 ساله روی آن ها حاکی از درمان کامل آن ها بوده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 17 خرداد,1400

جمال باستانی

سلام من چهار سال است که لب بالا ورم میکند ودرست نمی شود سه سال بود که داروی هیدروکسی کلروکین میخوردم یک سال هم است ارتریمایسون می خورم خلاصه که درست نمیشم لطفا راهنمایی کنید

چهارشنبه, 27 بهمن,1400

پزشک مشاور

جمال باستانی@:
با سلام
بهتر است به یک متخصص مراجعه کرده تا فعالیت سیستم ایمنی شما برسی شود، فعلا در این حوزه سلول درمانی کاربردی ندارد و طرحی هم انجام نمی شود.

دوشنبه, 17 خرداد,1400

جمال باستانی

سلام من چهار سال است که لب بالا ورم میکند ودرست نمی شود سه سال بود که داروی هیدروکسی کلروکین میخوردم یک سال هم است ارتریمایسون می خورم خلاصه که درست نمیشم لطفا راهنمایی کنید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه