تاریخ انتشار: شنبه 05 مهر 1399
استراتژی جدید برای تقلید اثرات بازسازی کنندگی پیوند سلول های قلبی

  استراتژی جدید برای تقلید اثرات بازسازی کنندگی پیوند سلول های قلبی

لینگ گائو و همکارانش استراتژی را ارائه کرده اند که از اگزوزوم ها برای تقلید اثرات بازسازی کنندگی قلب پیوند سلول های قلبی استفاده می کند و این در حالی است که خطرات مربوط به پیوند خود سلول را بدنبال ندارند. این رویکرد موجب ریکاوری سریع تر، موثرتر و بی خطرتر حمله قلبی در مدل های خوکی حمله قلبی شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در سال های اخیر، محققین نشان داده اند که احتمال استفاده از سلول های قلبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی برای ترمیم بافت قلبی بعد از وقوع حملات قلبی وجود دارد. با این حال، سلول های قلبی پیوند شده اغلب قادر به تلفیق شدن با بافت قلبی گیرنده نیستند. هم چنین پزشکان نگران احتمال تومورزایی سلول های پیوندی نیز هستند.

در مطالعه ای جدید، دکتر گائو و همکارانش به جای پیوند خود سلول ها، به دنبال استفاده از اگزوزوم های مشتق از سلول ها بوده اند که بسته های جدا شده از سلول با محتوای پروتئین و DNA هستند. به طور ویژه آن ها اگزوزوم ها را از سه نوع سلول قلب انسانی(سلول های عضلانی صاف، کاردیومیوسیت ها و سلول های اندوتلیالی) جداسازی کردند وآن ها را به قلب خوک های مدل حمله قلبی تزریق کردند.

خوک هایی که اگزوزوم ها را دریافت کردند، عملکردی قلبی شان بهتر شد و بافت اسکار کوچک تری را در مقایسه با جانوران تیمار نشده نشان دادند و نتایج آن ها به مراتب بهتر از جانوران تیمار شده با خود سلول ها بود. به عقیده گائو، استفاده از اگزوزوم های مشتق از سلول های مشتق از hiPSCs می تواند مشکلات مربوط به استفاده از خود سلول ها مانند رد ایمنی و ... را برطرف سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه