تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 مهر 1399
یک نرم افزار دیجیتالی پاتولوژی که اجزای مغز استخوان را در تصاویر کمی می کند

  یک نرم افزار دیجیتالی پاتولوژی که اجزای مغز استخوان را در تصاویر کمی می کند

مغز استخوان یک بافت نرم درون استخوان هاست که نقش اصلی آن تولید سلول های بنیادی است که قادر به تولید انواع مختلف سلول های خونی از سلول های سفید و قرمز خونی گرفته تا پلاکت ها است. اما در مغز استخوان، سلول های چربی نیز وجود دارد که تاکنون به آن ها به عنوان پرکننده مغز استخوان نگاه می شده است. در سال های اخیر، نقش های مهم تری نیز برای این سلول های چربی پیشنهاد شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نسبت بین سلول های خون ساز(قرمز) و آدیپوسیت ها(سلول های چربی-رنگ زرد) در مغز استخوان ثابت نیست. این نسبت با توجه به سن، جایگاه آناتومیک آن در اسکلت و هم چنین تحت بیماری های مختلف یا تحت تاثیر شیمی درمانی و پرتودرمانی تغییر می کند. این تغییر در نسبت سلولی منجر به بروز تغییرات "زرد به قرمز" و "قرمز به زرد" در رنگ مغز استخوان می شود که برای مونیتور کردن وضعیت مغز استخوان نیز استفاده می شود. با این حال، این مونیتور کردن معیار استانداری نیست ولی در تصاویر پاتولوژیک و هیستولوژیک مورد استفاده قرار می گیرد.

محققین در EPFL، یک نرم افزار دیجیتالی پاتولوژیک به نام MarrowQuant را ارائه داده اند که می تواند تصاویر بافت شناساسی مغز استخوان را خوانش کرده و آن را به صورت کمی توصیف کند. این نرم افزار نقشه هایی را بر مبنای اجزای موجود در تصاویر ارائه می دهد. کاربرد این رویکرد می تواند انقلابی در بافت شناسی دیجیتالی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه