تاریخ انتشار: شنبه 03 آبان 1399
مکنده های الهام گرفته از اختاپوس  برای گرافت های بافتی و حسگرهای زیستی

  مکنده های الهام گرفته از اختاپوس برای گرافت های بافتی و حسگرهای زیستی

گرافت های بافتی نازک و الکترونیک های انعطاف پذیری به عنوان ابزاری برای بهبودی زخم، پزشکی بازساختی و تهیه حسگرهای زیستی استفاده شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دستگاه جدیدی که از مکنده های اختاپوس الها گرفته شده اند امکان استفاده سریع تر و زودهنگام از بافت های ظریف و صفحات الکترویکی را برای بیماران فراهم کرده است که می تواند بر موانع موجود بر سر راه کاربرد بالینی این بافت ها و حسگرها فائق شود.

طی چند دهه اخیر، صفحات سلولی و بافتی به طور فزاینده ای برای درمان بافت های اسیب دیده و بیمار استفاده شده اند. بخش حیاتی و اصل جراحی های پیوند بافتی مانند پیوند بافت قرنیه، چسباندن و پیوند بی خطر بافت های نرم است. در واقع مدیریت کردن و دست ورزی کردن با این بافت ها به صورت یک چالش باقی مانده است زیرا گرفتن، برداشتن و جای گذاری آن ها مشکل است.

روش های فعلی انتقال صفحات بافتی و سلولی شامل کشت آن ها روی پلیمرهای نرم حساس به دما است که زمان انتقال دچار شکستگی می شوند و ... . در حال حاضر، انتقال یک صفحه سلولی به تنهایی نیازمند 30 الی 60 دقیقه زمان است که با مشکلاتی همراه است.

در پژوهش جدیدی که در دانشگاه ایلینویز صورت گرفته است محققین از طبیعت الهام گرفته اند و با مشاهده این امر که اختاپوس چگونه اشیاء خشک و مرطوب، با هر شکلی را با تغییرات اندک فشار در فنجان های مکنده عضلاتش می گیرد، سیستمی را برای گرفتن بافت های ظریف طراحی کرده اند. آن ها یک مانیپولاتور را تولید کرده اند که از یک لایه هیدروژل نرم حساس به دما تشکیل شده است که به یک هیتر الکتریکی متصل شده است. برای گرفتن صفحات بافتی نازک، محققین هیدروژل را به آرامی دما می دهند تا جمع شود و در ادامه آن را به بافت نرم می چسبانند و هیتر را خاموش می کنند. این هیدروژل به آرامی یک نیروی مکش ایجاد می کند که می تواند بافت نرم یا نوار الکترونیکی منعطف را بگیرد، منتقل کند و رها کند. به عقیده محققین، این طراحی می توانند ایمنی، صحت و دقت انتقال مواد و بافت ها در حین جراحی ها را بهبود ببخشد.

پایانن مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه