تاریخ انتشار: یکشنبه 04 آبان 1399
پالس های نوری تراهرتز فعالیت ژن ها را در سلول های بنیادی تغییر می دهد

  پالس های نوری تراهرتز فعالیت ژن ها را در سلول های بنیادی تغییر می دهد

پژوهشی بوسیله محققین ژاپنی در دانشگاه های کیوتو و توکائی در مجله Optics Letters به چاپ رسیده است که نشان می دهد که پالس های نوری تراهرتز بیان ژن را در سلول های بنیادی تغییر می دهد و می توان از این ویژگی در تحقیقات سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، امواج تراهرتز در قسمت مادون قرمز / مایکروویو طیف الکترومغناطیسی می افتند و می توانند توسط لیزرهای قدرتمند تولید شوند. دانشمندان از پالس های تراهرتز برای کنترل خصوصیات مواد حالت جامد استفاده کرده اند. آنها همچنین توانایی استفاده شده برای دستکاری سلول های زنده را دارند زیرا مانند اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز به سلول ها اسیب نمی رسانند. اما تحقیقات انجام شده منجر به یافته های متناقضی در مورد تأثیرات آنها بر سلول ها شده است که  احتمالاً به دلیل نحوه انجام آزمایشات بوده است.

در این پژوهش جدید محققین ژاپنی اثر پالس های نوری تراهرتز را بر سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) مورد ارزیابی قرار دادند. پالس های تراهرتز می توانند میدان الکتریکی قوی را بدون لمس کردن یا اسیب رساندن به سلول ها ایجاد کنند و اثر آن ها روی سلول های iPS نشان داد که فعالیت برخی از شبکه های ژنی زمان قرار گرفتن در معرض این پالس های تراهرتز تغییر می کند. برای مثال مشخص شد که این پالس ها ژن های دخیل در بقای نورون های حرکتی و عملکرد میتوکندریایی را فعال می کنند.  هم چنین این پالس ها ژن های دخیل در تمایز(تبدیل سلول های بنیادی به سلول های تخصص یافته) را نیز غیر فعال می کنند.

از دیگر یافته های این مطالعه می توان به این مطلب اشاره کرد که این پالس های تراهرتز از طریق فاکتورهای رونویسی وابسته به یون روی(Zinc) عمل می کنند. این پالس های میدان الکتریکی ایجاد می کنند که موجب ورود یون های روی به درون سلول ها می شود و با اثر گذاری روی فاکتورهای رونویسی موجب فعال یا غیر فعال شدن ژن ها می شود.

به عقیده محققین این یافته ها می توانند منجر به فناوری برای دستکاری سلول های iPS برای اهداف خاص شوند و راه را برای پزشکی بازساختی و درمان طیف وسیعی از بیماری ها هموار سازند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه