تاریخ انتشار: دوشنبه 26 آبان 1399
شناسایی هورمونی که ممکن است به درمان جذب نامناسب مواد غذایی کمک کند

  شناسایی هورمونی که ممکن است به درمان جذب نامناسب مواد غذایی کمک کند

پژوهشگران بیمارستان كودكان سینسیناتی، با بکارگیری ارگانوئیدهای روده ای انسان كه از سلول های بنیادی مشتق شده اند، تحقیقی انجام داده اند تا دریابند كه چگونه بدن انسان جذب مواد مغذی را از غذایی كه خورده می شود، كنترل می كند. به موجب این مطالعه آن ها هورمونی را شناسایی کرده اند که می تواند اختلال مادرزادی را در نوزادانی كه قادر به جذب كافی مواد مغذی نیستند و برای زنده ماندن به تغذیه وریدی نیاز دارند ، معكوس كند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نوزادانی که بدون سلول­های انترو اندوکرین یا با عملکرد نادرست این سلول ها متولد شده اند، سو جذب شدید دارند و به تغذیه IV نیاز دارند. به عقیده مک کالی این مطالعه امکان درک اهمیت این نوع سلول نادر را در کنترل چگونگی جذب روده و مواد مغذی روده به صورت روزانه می دهد.

سلول های انتروآندوکرین با تنظیم انتقال یون، حساسیت و جذب به مواد غذایی را با یکدیگر همگام می سازد. یکی از یافته های اصلی این مطالعه این است که چگونه این سلول ها پس از حساسیت به مواد مغذی بلعیده شده ، روده را با کنترل هجوم و خروج الکترولیت ها و آب ، برای جذب مواد مغذی آماده می کنند. جذب کربوهیدرات و پروتئین با حرکت یونها در روده همراه است. برای این مطالعه ، دانشمندان از مدل های ارگانوئید روده انسان، ایجاد شده در آزمایشگاه استفاده کردند.

دکتر هدر مک کالی  و همکارانش دريافته اند كه هورمون پپتيد YY موسوم به PYY مي تواند سوء جذب مادرزادي را در موش ها معكوس كند. با تزریق روزانه PYY ، 80٪ از موش ها زنده مانده بودند و این در حالی است که به طور معمول ، فقط 20 تا 30 درصد آن ها زنده می مانند. این یافته نشان می دهد که PYY برای افرادی که سو جذب شدید دارند ممکن است یک درمان احتمالی باشد. جذب ضعیف عناصر مغذی و بیماری های زمینه ای مانند سوءتغذیه ، عفونت های روده ای و سندرم روده کوتاه، بیماریهای نگران کننده ای در سطح جهانی برای سلامتی است. محققان خاطرنشان کرده اند، شناسایی عوامل تنظیم کننده جذب مواد مغذی دارای پتانسیل درمانی قابل توجهی هستند.

به گزارش این محققین ارگانوئیدهای انسانی این امکان را می دهند که بیماری های انسانی با مدل های واقعی تری مطالعه شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه