تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 آذر 1399
تولید «ریه‌های کوچک» آزمایشگاهی برای درک بهتر بیماری COVID-19

  تولید «ریه‌های کوچک» آزمایشگاهی برای درک بهتر بیماری COVID-19

گروهی از دانشمندان کره جنوبی و انگلیس با تولید "ریه‌های کوچک" از بافت اهدایی در بیمارستان کمبریج، به یافته‌های جدیدی در مورد چگونگی بیمار شدن و آسیب دیدن ریه‌ها توسط کووید-۱۹ دست یافتند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، محققان این مطالعه، در مقاله خود در ژورنال Cell Stem Cell ، جزئیات مکانیسم زمینه ای عفونت SARS-CoV-2 و پاسخ ایمنی ذاتی اولیه در ریه ها را توضیح دادند.

تا به امروز ، بیش از 40 میلیون مورد COVID-19 و تقریباً 1.13 میلیون مرگ در سراسر جهان وجود داشته است. بافتهای اصلی هدف SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 می شود ، خصوصاً در بیمارانی که به ذات الریه مبتلا می شوند ، به نظر می رسد آلوئول - کیسه های هوای ریز در ریه ها هستند که اکسیژن تنفسی را گرفته و با دی اکسید کربن عوض می کنند.

برای درک بهتر چگونگی آلودگی SARS-CoV-2 به ریه ها و ایجاد بیماری ، تیمی از دانشمندان از انگلستان و کره جنوبی به ارگانوئیدها روی آوردند - "اندام های کوچک" که در سه بعد رشد می کنند تا رفتار بافت و اندام را تقلید کنند.

این تیم با استفاده از بافت اهدایی به بانکهای بافتی در بیمارستان سلطنتی NHS Foundation Trust و بیمارستان آدنبروک ، دانشگاه کمبریج NHS Foundations Trust ، انگلیس و بیمارستان دانشگاه ملی سئول برای استخراج نوعی سلول ریه شناخته شده به عنوان سلولهای شبیه آلوئولار ریه نوع 2 انسان است.  با برنامه ریزی مجدد این سلول ها به مرحله "سلول بنیادی" اولیه خود ، آنها قادر به رشد ساختارهای سه بعدی آلوئولار مانند خود-سازمان دهنده بودند که رفتار اصلی بافت ریه را تقلید می کنند.

دکتر جو هیون لی ، نویسنده ارشد همکار و رهبر گروه در موسسه سلول های بنیادی Wellcome-MRC کمبریج، دانشگاه کمبریج ، گفت: رویکرد ما این امکان را به ما داده است که بتوانیم مدلهای سه بعدی از بافت اصلی ریه - به تعبیری "مینی ریه ها" را در آزمایشگاه پرورش دهیم و بررسی کنیم چه اتفاقی می افتد که آنها آلوده شوند.

 

دکتر یانگ سئوک در این زمینه می گوید: "بر اساس مدل به دست آمده ما می توانیم بسیاری از سوالات اصلی بی پاسخ، از جمله درک حساسیت ژنتیکی به SARS-CoV-2، ارزیابی عفونت نسبی جهش های ویروسی و آشکار سازی روند آسیب ویروس در سلول های آلوئولار انسان را حل کنیم. از همه مهمتر، این فرصت را برای ایجاد و غربالگری عوامل درمانی بالقوه در برابر عفونت SARS-CoV-2 را فراهم می کند."

 دکتر لی افزود: "ما امیدواریم که با استفاده از تکنیک خود بتوانیم این مدلهای سه بعدی را از سلولهای بیمارانی که به ویژه در معرض عفونت هستند مانند افراد مسن یا افراد مبتلا ، رشد دهیم و بفهمیم چه بر سر بافت آنها آمده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه