تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 دی 1399
اعصاب دردی که به تنظیم تحرک سلول های بنیادی خون ساز کمک می کنند

  اعصاب دردی که به تنظیم تحرک سلول های بنیادی خون ساز کمک می کنند

تیمی از محققین در دانشگاه کارولینای شمالی کشف کرده اند که اعصاب درد موجود در مغز استخوان به تنظیم تحرک سلول های بنیادی خون ساز کمک می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،. سلول های بنیادی خون ساز(HSCs) از مغز استخوان منشا می گیرند و به سلول های خونی و ایمنی تمایز می یابند و راه خود را به جریان خون ادامه می دهند. قبل از این حرکت کردن، سلول های بنیادی خونس از درون نیچ ها یا ریز محیط خاصی در مغز استخوان قرار دارند و در زمان نیاز به جریان خون وارد می شوند. در افرادی که برای لوکمیا و سایر سرطان ها خونی مورد تیمار قرار می گیرند، سلول های بنیادی خون ساز با استفاده از داروهای خاص از مغز استخوان جمع آوری می شوند و قبل از شیمی درمانی ذخیره می شوند. در ادامه این سلول های بنیادی خون ساز جایگزین سلول های ایمنی از دست رفته می شوند. متاسفانه،  در برخی از افراد، جمع آوری سلول های بنیادی خون ساز مشکل ساز است زیرا برخی از این سلول های بنیادی خون ساز تمایلی برای خارج شدن از نیچ خود ندارند.

در مطالعه ای که در Nature به چاپ رسیده است، محققین سعی داشته اند اطلاعات بیشتری در مورد اعصاب درد موجود در مغز استخوان بدست آورند و دریافته اند که آن ها نقش مهمی را در تحرک سلول های بنیادی خون ساز بازی می کنند. در بخشی از کار آن ها از تصویربرداری ایمنوفلورسنت برای مطالعه سلول های عصبی موجود در مغز استخوان موش استفاده کردند و کشف کردند که اغلب آن ها اعصاب درد هستند. استفاده از برخی داروها و هم چنین مهندسی ژنتیک نشان داد که این اعصاب درد اثری روی نگهداری و حفظ سلول های بنیادی خون ساز ندارند اما غیر فعال کردن این اعصاب موجب می شود که تحرک سلول های بنیادی خون ساز به طور قابل توجهی کاهش یابد. به نظر می رسد که این اعصاب درد، نوروترانسمیترهایی را  تولید می کنند که موجب افزایش قابلیت حرکتی سلول های بنیادی خون ساز می شوند. تغذیه موش ها با capsaicin(یک ترکیب مشتق از فلفل های تند) موجب افزایش قابلیت حرکتی سلول های بنیادی خون ساز شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه